خلاصه ماشینی:
"لذا این سخنی صحیح است که ویتگنشتاین در آغاز کتاب تحقیقات فلسفی دیدگاه اولیه خود را نسبت به زبان-اتمیسم منطقی- به صورت غیر مستقیم مورد انتقاد و رد قرار میدهد.
استفاده از کلمه بازی برای اشاره به زبان مورد استفاده در هر صورت زندگی بدان علت است که از دیدگاه ویتگنشتاین هیچ قانون مشترکی در تمام صورتهای زندگی وجود ندارد بلکه صورتهای زندگی طیفی را تشکیل میدهند که وجود مشخصههایی مشترک میان صورت زندگی یک و صورت زندگی دو آن دو را در طیف مذکور در کنار هم قرار میدهد اما مشخصههای مشترک صورت زندگی دو و صورت زندگی سه که در طیف در کنار یکدیگر واقع شدهاند مطابق مشترکهای صورتهایی یک و دو نیست.
بر این اساس،نه تنها گزارههای تجربی قابل بیان و معنادار هستند-آنچه ویتگنشتاین در دوره اول طول فلسفی خود بدان معتقد بود-بلکه صورتهای دیگر زندگی همانند اخلاق،زیباییشناسی و دین نیز دارای بازی زبان خاص خود با گزارههای قابل بیان و معنادار است با این توضیح که قوانین حاکم بر هر یک از بازیهای زبانی،متفاوت از دیگری است.
69 نکته آخری که مارتین بدان اشاره میکند در قالب سؤالی است که مفهوم صورتهای زندگی متمایز و بازیهای زبانی متمایز را نفی میکنداو میپرسد چه دلیلی برای پذیرش دیدگاه ویتگنشتاین درباره زبان وجود دارد؟به نظر مارتین هیچ دلیل خوبی برای این نظریه که معنای الفاظ کاملا در یک متن حاصل میشوند و ارتباط زبانی دو صورت زندگی غیر ممکن است وجود ندارد.
nietsnegttiw » a erutcel no suoigiler feileb «, ni yhposolihp fo noigiler : na siuol.
d. w ni nietsnegttiw dna suoigiler feileb wen kroy : nallimcam ,1975."