چکیده:
در بیابان کوچک کربلا تمامی نمودهای اصلی دین از ولایت گرفته تا نماز، حجاب، صبر، ایمان، امر به معروف و نهی از منکر، تولا و تبرا
با شرکت همه اقشار، از طفل شیرخوار گرفته تا کودک، نوجوان، جوان، کهنسال (از زن و مرد) تجلی خاص یافته است.
در میان ابعاد وسیع عاشورا، خالق سبحان عنایتی خاص به زن نموده است تا در این طراحی الهی، بهترین شیوه اتصال زن را به ولایت
الهی نشان دهد و راه دفاع از آن را بیاموزد، تا در کنار شهادت عزیزانش، نقشهای گوناگون همسری، مادری، خواهری و دختری را در
فرهنگ دینی ایفا نماید و خشونت، مادیت و بردگی فرهنگ مادی را با عشق و ایثار بشکند و دیدگاهی نو را در منظر دینی به دنیا عرضه
دارد.
خلاصه ماشینی:
زمانیکه ابن زیاد در مسجد کوفه علیه خاندان رسالت و برای تثبیت موقعیت یزید به سخنرانی پرداخت و امام حسین علیهالسلام را دروغگو پسر دروغگو خطاب نمود، عبدالله بن عفیف، که چشم راست خود را در صفین و چشم چپ خود را در جنگ جمل در رکاب حضرت علی علیهالسلام از دست داده بود، به پا خواست و به دفاع پرداخت.
پس از سخنرانی حضرت زینب علیهاالسلام ، زمانیکه سر امام حسین علیهالسلام را به سرسرای یزید آویزان کردند و اسرای کربلا را به منزل یزید آوردند، زنان ابوسفیان پیش رفتند و دست و پای دختران رسول خدا صلیاللهعلیهوآله را بوسیدند و سه روز عزاداری کردند و آه و ناله نمودند!
زنان زمانیکه بدن غرقه به خون و تکه تکه شده عزیزانشان را نزدیک خیمه میآورند، در مقابل امام علیهالسلام بیتابی نمیکردند، تا امام به رقت کشیده نشود؛ حتی زمانیکه طفل شیرخوار امام حسین علیهالسلام علی اصغر علیهالسلام را با تیر سه شعبه شهید کردند، رباب، مادر علی اصغر رحمهالله ، پیش نیامد و امام علیهالسلام خواهر خود زینب علیهاالسلام را خواند و فرزند خود را به او داد.
نقش حجاب زنان در حماسه عاشورا در واقعه عاشورا، زنان مستقیما وارد میدان سیاست شدند و درسهایی را که از فاطمه زهرا علیهاالسلام در ماجرای «فدک» و در دفاع از ولی خود آموخته بودند، ارائه دادند و حماسهای برپا کردند که تا تاریخ زنده است و قلب بشریت میتپد، این قیام برای آنان پیام دارد.