چکیده:
کتب مقدس به سبب اهمیتی که ادیان برای بشریت داشتهاند، در طول تاریخ مورد توجه بشریت بوده و
اندیشمندان، آنها را مورد تحلیل و بررسی قرار دادهاند. یکی از بررسیهای انجام شده ، تحلیل منشأ صدور این
کتب میباشد، یعنی تبیین این امر که آیا کتب مقدس - بویژه در ادیان توحیدی - با جمیع مفاهیم و الفاظ خود،
از ناحیه خدای متعال فرستاده شده است یا الفاظی است معمولی و بشری که از ناحیه تلاش انسان پدید آمده
است.
دو رویکرد مختلف در این مسأله وجود دارد و در مورد کتاب مقدس ما «قرآن»، اندیشمندان اسلامی
همگی بر این عقیدهاند که این کتاب، وحی الهی است و اندیشه و فرهنگ و الفاظ بشری در پدیدآمدن آن
دخالتی نداشته است اما شمار اندکی از نویسندگان برآنند که قرآن دستاورد بشر و الفاظی بشری است.
در این مقاله، بر مبنای یک بررسی برون دینی، نظریه اول ـ که مطابق با آموزههای خود قرآن و پیشوایان
دینی است ـ اثبات گردیده و رویکرد دوم مورد نقد قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"بر پایه اصل دوم، معجزات به عنوان پدیدههای بیقانون، نادرست بوده و دیگر نمیتوان از معجزات به معنای پدیدههای بدون قانون صحبت نمود و بدین جهت ادعای کتاب مقدس در مورد معجزات مختلف ـ که پدیدههای غیر عادی میباشند ـ باطل است و در نهایت، مطابق اصل سوم، دین مسیحیت که بر اساس اصل ورود خداوند در تاریخ و ظهور عیسی برای نجات انسان مبتنی است نقض میگردد، زیرا بنا بر این اصل، مجموعه عالم هیچ گاه پاره نمیشود و هیچ چیز از خارج این مجموعه در داخل این مجموعه وارد نمیشود.
این اصل نیز مخدوش است و ما بدون اینکه آموزه مسیحیت در مورد ورود خداوند در عالم تاریخ برای نجات انسان را بپذیریم و در صدد توجیه آن باشیم، این اصل را غیر قابل قبول میدانیم؛ زیرا گمان شده است که موجودات مجرد و نیز خداوند در عرض پدیدههای مادی و تأثیرات آنها نیز در عرض تأثیرات پدیدههای مادی میباشد و معتقدند که وقتی یک پدیده بر اساس علل و شرایط مادی و طبیعی قابل تبیین و توجیه میباشد دیگر نمیتوان آن را به موجودات مجرد که خارج از این جهان هستند مستند ساخت در حالی که: اولا: موجودات مجرد، در خارج از این جهان نیستند بلکه در کنار و در دل هر پدیده مادی حضور داشته و محیط بر آنها میباشند."