چکیده:
این مقاله به رابطه متقابل بین جرم،مجازات و جامعه میپردازد.اهداف پنجگانه مجازات، یعنی بازدارندگی،مقابله به مثل،بازپروری،ناتوان سازس و پرداخت دیه،خسارت و ضرر و زیان را مورد بررسی قرار میدهد و نظریههای جامعهشناختی مجازات که شامل مجازات و انسجام اجتماعی امیل دورکیم،مجازات و نظارت طبقهای مارکسیسم،و مجازات ،قدرت و قاعدهمندی میشل فوکو هستند را به بحث میگذارد. به نظر دورکیم جرم در جامعه به علت وجود اخلاق و همبستگی اجتماعی ضروری و اجتناب ناپذیر است و مجازات وسیله بسیار مهم تقویتکننده نظم اخلاقی و اجتماعی در جوامع کمتر پیچیده است.پیوند بین مجازات و اخلاق،عنصر کلیدی جامعهشناسی مجازات دورکیم است. رهیافت مارکیستی اولیه به اقتصاد به عنوان کانون اصلی قدرت در جامعه مینگرد. نهادهای قانون و مجازات منعکسکننده منافع گروههای اقتصادی مسلطند.قانون در جهت منافع برخی گروهها بیش از سایرین کار میکند:یک قانون برای ثرونتمندان و یک قانون برای فقرا وجود دارد. میشل فوکو در کتاب«انضباط و تنبیه»مجازات نظامی از قدرت و قاعدهمندی میبیند که بر جمعیت تحمیل شده است.او در این کتاب به تبیین ناپدید شدن مجازات به عنوان یک صحنه و منظره مضحک علنی خشونت و ظهور زندان به عنوان شکل عام مجازات مدرن میپردازد.
خلاصه ماشینی:
"اجتناب ناپذیر است و مجازات وسیله بسیار مهم تقویتکننده نظم اخلاقی و اجتماعی در
و محل کار رخ میدهد،ولی تأکید این مقاله بر مجازات در نظام حقوقی است.
احتمالا غیر واقعگرایانه است انتظار داشته باشیم مجازات جرم را مهار و به زیر سلطه
قانونشکنان مجازات میشوند نه فقط برای اینکه آنان از قانونشکنی مجدد بازداشته
شدید و سخت از قانونشکنی مجدد بازنمیایستد،بلکه این است که مجازات آثار
مجازات بالقوه4تنها عاملی نیست که به قانونشکن آتی5(بعد از این)تأثیر
قانونشکنی بازداشته شوند،در این موارد درجه شدت مجازات در بازدارندگی تأثیری
مجدد اعدام برای مرتکبان قتل عمد جانبداری میکنند،استدلالشان این است که کیفر
ممکن است مجازات اعدام در برخی موارد به عنوان بازدارنده عمل کند،ولی
یک پیامد فرعی مجازات این است که فامیل و قوم و
و به خودشان کمک کنند تا خودشان را تغییر دهند و بازپروری تأکید بر این دارد که
خود نیز بر این عقیده استوار است که وقتی درمان کارگر افتاد،مجازات باید پایان
مدعی است که مجازات باید مبتنی بر وخامت و خطرناکی جرم یا بزهکاری باشد؛
همچنین مدعی است که مجازات باید مبتنی بر بازپروری ذاتا غیر عادلانه و غیر منصفانه
هدف دیگر مجازات پرداخت دیه،خسارت،ضرر و زیان و یا پولی است که افراد به خاطر
آسیبدیدگان و متضررینی که دارای نقشی به مجازات مستلزم این است که قانونشکنان از
دورکیم بر رابطه متقابل بیم مجازات و بقای نظم اخلاقی و اجتماعی تأکید دارد.
دورکیم معتقد بود که این اشعار همراه مجازات است که به طور اخص پیامهای اخلاقی
این تغییر در شکل(فرم)بنیادی مجازات بین 0571 تا 0281 زمانی که"