خلاصه ماشینی:
"144-145 (6)-یشت 10،بند 45 و نک به: Gershevitch,1967,p96-97 (7)-بویس 1376،ص 46 (8)- ma?nsar spand ،نک به بویس،1376،همانجا چون در هر پیمانی نظمی وجود دارد و ایزدرته1برابر با ارته یا اشهء2ایرانی ایزد توانایی است که در اساطیر ایران به صورت اردیبهشت،دومین امشاسپند،نمادی از نظم جهانی و اخلاقی است و قانون ایزدی را در این جهان نشان میدهد.
* در این پیمان چه نیروی جادویی و رازآمیز و پنهانی به ودیعه گذاشته شده است که هم اهوره مزدا و پیروان راسیتن او(اشونها)به آن وفادارند هم اهریمن بدکار؟او نیز چون پیمان میبندد، توانایی آن را ندارد که از آن سر بتابد.
* به عنوان مثال نمونهای نیز از نیروی جادویی پیمان در اساطیر هند نقل میشود: ویشنو یکی از ایزدان سهگانهء آیین هندوست که قدمت آن به دوران ودایی بازمیگردد و تنها خدای ودایی است که نامش در شمار خدایان سهگانه حفظ شده است3.
چون این پیمان بسته شد،ناگهان وامنای کوچک که همان ویشنو بود،بالید و با گامی زمین و با گامی دیگر آسمان را درنوردید و چون برای گام سوم خود جایی نیافت که آن را بر سر بالی نهاد و او را به جهان زیرین فروبرد.
* در این مبحث همچنین میتوان به پیمان بسته شده میان افراسیاب و منوچهر در مورد مرز ایران و تورات اشاره کرد3: چنین روایت شده است که افراسیاب تورانی منوچهر پیشدادی را در تبرستان محصور میکند و سرانجام هر دو خواهان آشتی میشوند و پیمان بر این مینهند که به اندازه یک تیریاب از خاک از دست دادهشده به سرزمین ایران بازگردد."