چکیده:
در فلسفهء جدید مغرب زمین اصطلاح پدیدارشناسی (فنومنولوژی)بیش از همه یادآور مکتب فکری ادموند هوسرل فیلسوف آلمانی و استاد مارتین هیدگر است. فنومن با توجه به ریشهء یونانی آن،فای نستای،به Phainesthai معنای ظهور کردن و جلوه نمودن،آن چیزی است که ظهور پیدا کرده و پدیدار آمده است.هوسرل به دنبال توصیف فرایندی بود که در آن حقیقت و ذات اشیاء نزد آگاهی ظهور پیدا میکند و پدیدار میشود.از اصطلاحات مهم مکتب پدیدارشناسی یکی حیث التفاتی آگاهی است که مراد از ان حیثیت ذات اضافه بودن آگاهی است:آگاهی همواره آگاهی از چیزی است.دیگر تعلیق حکم(اپوخه)،در پرانتز گذاردن و تحویل (ردکسیون)وشهود ذوات است.برای رسیدن به شهود ذوات باید وجود خارجی عالم را در پرانتز بگذاریم و حکم به وجود آن را معلق(اپوخه)بداریم.
خلاصه ماشینی:
"در واقع پدیدارشناسی در حقیقت نوعی علم به ذات است زیرا اگر قرار است همهچیز بر بداهت یقینی و امور ضروری استوار باشد تنها بر ذوات و حیث ماهوی اشیاء اعتماد باید کرد.
پدیدارشناسی در حقیقت نوعی علم به ذات است زیرا اگر قرار است همهچیز بر بداهت یقینی و امور ضروری استوار باشد تنها بر ذوات و حیث ماهوی اشیاء اعتماد باید کرد، اما چگونه میتوان به شهود ذوات رسید؟آیا شهود ذوات ممکن است؟اصلا شهود ذوات چه نسبتی با شهود حسی دارد؟در تارخ فلسفه، پیروان اصالت عقل و اصالت تجربه هرکدام در باب امکان شهود حسی و عقلی،نظری ابراز کردهاند.
گفتیم اگر میخواهیم به ذات برسیم باید ببینیم آنچه که مستقیما به آگاهی ما داده شده چیست؟یعنی به«متعلقات»شهودهای عقلیمان توجه کنیم و ببینیم چه چیز در دیدهء عقل ذات بین ما فارغ از وجود خارجی اشیا ظهور کرده است.
تا همینجا هوسرل نشان داده که فیلسوف دقیقی است،اینکه گفته ما وجود خارجی اشیاء عالم را در پرانتز میگذاریم و نیز«ماهیات» صرفا متعلقات شهودهای داده شده است،یعنی ذات فقط متعلقات داده شدهای است که ما با آن سروکار داریم،و نیز اینکه احکام خود را از احکام ماهیت تفکیک کرده،جملگی نشان از دقت نظر و باریکبینی او دارد.
گه میکشد سوی خوشان،گه میکشد با ناخوشان یا بشکند یا بگذر کشتی در این گردابها میبینیم چگونه راهی که هوسرل آغاز کرده با عزل نظر از وجود خارجی عالم،و توجه به ظهوری که بر آگاهی دست میدهد و از آنجا روی آوردن به خود آگاهی به عنوان شرط ظهور و بالاخره توجه به وجود انضمامی انسان، یعنی اگزیستانس،چگونه به فلسفههای اگزیستانس منتهی میشود."