خلاصه ماشینی:
"تقسیم دیگری در جهان برای انیمیشن وجود دارد و آن نحوهء تولید این فیلم است: اول؛نوع سینمای آزاد و کاپیتالیستی که همه مصرفکنندهء آن هستند.
باوجوداین امر مسلم که مسائل فلسفی بیشماری دربارهء تخیل حتی از سوی متفکران یونان باستان و روم عنوان شده است و این موضوع که تاکنون حتی یک مفهوم پذیرفته شدهء جهانی از موضوع بحث ما وجود ندارد،ما نیازمند کسب اطلاعاتی دربارهء کم و کیف این پدیده (به تصویر صفحه مراجعه شود) هستیم.
این،چه فانتزیی است،چه تخیلی است که هم وجود دارد و هم ناشناخته است،هم نیاز به شناسایی دارد و هم تن به شناسایی نمیدهد؟این نکته باعث شد که هم به عنوان بازیگری که در جریان کارهای برای بچهها بوده و هم به عنوان بینندهء فیلمهایی که احساس میکردم قرار بوده به این دنیای بچهها نزدیک شود ولی به دلیل اینکه به واقعیت پشت کرده،حتی از دنیای بزرگسالان هم دور شده است؛این سؤال را داشته باشم که واقعا تخیل یعنی چه؟بچه فانتزی را چگونه میفهمد؟ وقتی به کتابها مراجعه کردم،دیدم این مبحث در ذات خویش،بحث پیچیدهای است.
*آیا این تجربیات شخصی کارگردان، میتواند در سطح جهانی،قابل ادراک باشد و کودکان تمام جهان با آن ارتباط برقرار کنند و آیا اصلا به موضوع جهانی بودن فیلم اعتقاد دارید؟ -سؤال بسیار خوبی است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) *در فنلاند،فیلمسازی با کودکان تا چه حد تحت تأثیر جنبههای تجاری کار است؟ -فنلاند کشور کوچکی است و به دست آوردن سود تجاری از یک فیلم غیرممکن است و فیلمهای موفق تجاری برای کودکان،در کشور ما نمیتوانند ساخته شوند."