خلاصه ماشینی:
"این امر حدودی طنزآلود است که ویل رایت کتاب ششلولها و جامعه را که بررسی تیزهوشانه و درعینحال محدودی دربارهء وسترن است سرانجام به دقیقترین اثری تبدیل میکند که در آن،جاذبهء وسیع این شکل به عنوان آشنایی زیاد تماشاگر با محصولات گونهای هالیوود و دخالت فعال اما غیرمستقیم او در آفرینش این نوع محصول، اساس و بنیادی است که تمامی ادعاهای مربوط به فیلم گونهای در مقام شکلی از آیین فرهنگی و نوعی اسطورهء معاصر بر آن استوار است.
(12) با قول این نظریه که کارکرد فیلم گونهای همانند کارکرد نوعی آیین اسطورهای معاصر است، بنیادی بنا میکنیم که براساس آن میتوان گونهها را نه تنها به عنوان شکلهایی مجزا،بلکه به عنوان نظامهایی مرتبط که اساسا خصلتهای مشابهی را به نمایش در میآورند،مورد بررسی قرار داد.
در اینجا میتوان دو پرسش مهم دربارهء بررسی گونهء فیلم را که تاکنون بیپاسخ مانده،مطرح کرد؛ نخست اینکه،چرا در سینمای آمریکا تنها پارهای از ساختارهای مضمونی-داستانی در قالب گونه تکامل یافته است؛دوم اینکه،با کدام جاذبهء فرهنگی و بنیاد ذهنی،یکسان بودن گونهها با حفظ«گونه بودن»15به شکل موجود مطرحشده است؟ با در نظر گرفتن فیلم گونهای به عنوان نوعی افسانهء قومی عامهپسند،به آن کارکردی اسطورهای میبخشند و با همین کارکرد،ساختار یگانهء آن را پدید میآوردند.
(32)-برای مثال نگاه کنید به ششلولها و جامعه:بررسی ساختاری وسترن اثر ویل رایت(برکلی،انتشارات دانشگاه کالیفرنیا،5791)؛ کتابی که به طور کامل به گونهء فیلم وسترن اختصاص یافته،بیآنکه یکبار در مورد نظام استودیویی یا تأثیر تماشاگر در تولید و تکامل این شکل توضیح داده شود."