چکیده:
بعد از حملات تروریستی 11 سپتامبر به برجهای سازمان تجارت جهانی از سوی القاعده واژه«جهاد» بهطور وسیعی در رسانههای غرب به کار رفت.در اغلب این موارد معنی واقعی جهاد تحریف شده و بعضا اسلام مترادف با جهاد و خشونت دانسته شده است.این مقاله نگاهی به سیر تکوینی معنی«جهاد» از صدر اسلام تا عصر حاضر خواهد داشت،و بیشتر بر معنی«جهاد»در گروههای اسلامگرای نظامی تکیه خواهد کرد.زیرا برداشت رهبران تندرویی از قبیل اسامه بنلادن از جهاد با معنی واقعی آن در سنت و قرآن و به ویژه در میان اهل شیعه متفاوت است.
خلاصه ماشینی:
"!!»73 در پایان سید قطب با ذکر آیههای متعددی از قرآن کریم83دلایل جهاد در اسلام را چنین برمیشمارد:اول،استقرار حاکمیت خداوند؛ دوم،رسیدگی و مرتب کردن مسائل بشریت با توجه به راهنمایی واقعی که خداوند فراهم کرده است؛سوم،طرد همهی نیروهای شیطانی و سیتمهای شیطانی از زندگی؛و چهارم،پایان دادن به حکومت یک انسان و سایرین،چرا که همهی انسانها مخلوق خداوند میباشند و هیچ کس حق ندارد دیگری را بردهی خود ساخته و یا آنها را وادار کند که از قوانین وی اطاعت کنند.
این نوع جهاد مهمترین وظیفه مسلمانان بوده و تحت شرایط زیر الزامی میشود:اول،اگر کفار وارد سرزمین اسلام شده باشند؛دوم،اگر خطوط نیروها در میدان نبرد رو در روی یکدیگر قرار گرفته و به همدیگر نزدیک شوند؛سوم،زمانی که امام امت دعوت کند آنها باید به فتوای وی پاسخ داده و اطاعت کنند؛و چهارم،اگر کفار گروهی از مسلمانان را دستگیر کرده و زندانی کنند.
96 سازمان القاعده در جواب به این شبهه که شاید صدور اعلامیه منجر به محکوم کردن مجاهدین شود و بهانهای به دست دشمنان دهد تا آنها را تحت تعقیب قرار دهد،چنین پاسخ میدهد: ما میگوییم که دشمن مستبد به هیچ مدرک و مشروعیتدهندهای برای ادامه جنگ خود بر علیه اسلام و مسلمانان که از دههها قبل شروع کرده است،ندارد."