چکیده:
حکومت ضروری ترین شرط تحقق زندگی اجتماعی بشر است . در این رستا بررسی اولویت ها و اهدافی که حکومت و کارگزاران حکومتی باید برگزینند از دیدگاه قرآن ، هم ضرورتی است دینی و هم ضرورتی سیاسی ، پژوهش حاضر تلاشی است در راه دست یابی به اساسی ترین اهدافی که قرآن برای حکومت دینی بر می شمرد و با توجه به موضوع تحقیق تلاش شده است تا از آرای اندیشمندان دینی و مفسران قرآنی در حد توان استفاده گردد .
خلاصه ماشینی:
"2. عدالت اقتصادی علامهٔ طباطبایی در ذیل آیهٔ«قل امر ربی بالقسط»با بیان اینکه راغب قسط را«بهره عادلانه» معنی کرده است میگوید: پس مقصود از جمله مزبور این خواهد بود که بگو پروردگار من به گرفتن بهره عادلانه و ملازمت و میانه روی در همه امور و ترک افراط و تفریط امر کرده است»12 هم چنین در ذیل آیه:و لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط(حدید، 57/25) در تفسیر المیزان به نقل از برخی مفسران آمده است که معنایی آیه اینست: ما ترازو،را نازل کردیم تا مردم را به عدالت در معاملات خود عادت دهیم،درنتیجه دیگر خسارت و ضرری نبینند، اختلافی در،زن ها پدید نیاید و نیست میان اشیاء مضبوط شود چون قوام زندگی بشر به اجتماع است و قوام اجتماع به معاملاتی است که بین آنان دایر است و یا مبادلاتی که با دادن کالا و گرفتن آن کالا صورت می گیرد و معلوم است که قوام این معاملات و مبادلات در خصوص کالاهایی که باید وزن شود به این است که نسبت میان آنها محفوظ شود و این کار را ترازو و انجام میدهد.
(نمل، 16/35) آیا جز ابلاغ(وظیفهای) برای پیامبران است؟ پیرامون اهمیت آزادی از دیدگاه قرآن باید به مباحث فوق افزود که جوهره رسالت انبیا طبق بیان قرآن کریم عبادت کردن خداوند و اجتناب از طاغوت است که اولی مستلزم آزادی های درونی و دومی مستلزم آزادیهای بیرونی و اجتماعی است بر همین اساس می توان گفت آزادی به مفهوم عام آن(درونی یا معنوی و بیرونی یا اجتماعی) باید به طور جدی در یک حکومت دینی لحاظ شود و اعطای آن و ایجاد زمینههای تحقق آن به عنوان هدفی در راستای رسالت انبیاء مورد توجه قرار گیرد و در این مسیر هیچ کدام قربانی دیگری نشود چرا که همانگونه که هوی پرستی و در بند هوای نفس بودن از دیدگاه قرآن شرک محسوب میشود در بند اطاعت غیربودن نیز از نگاه قرآن عبادت غیر خداوند انگاشته می شود."