چکیده:
دین اسلام با تأکید بر اصلاح زندگی دنیوی و سعادت اخروی میفهماند که این مکتب تنها به بیان رابطهی انسان با خدا نمیپردازد،که امری فردی تلقی گردد؛بلکه تنظیم روابط اجتماعی انسانها را نیز مورد توجه قرار میدهد.
مطالعهی تاریخ تمدن اسلام به خوبی گویای آن است که هم شکلگیری و هم پویایی تمدن اسلامی ارتباط تنگاتنگی با حضور فعال و مؤثر دین در زندگی اجتماعی داشته است.
درواقع دین با اهمیت دادن و بهرهگیری از سه عنصر بسیار مهم امنیت، عدالت و فراوانی نعمت،که در آموزههیا اسلام از آن به عنوان سه نیاز اساسی در هر جامعه ذکر شده است؛میتواند نقش بیبدیل خود را در وحدت و انسجام اجتماعی به کار گیرد.
بنابراین،فرض این نوشتار بر این است که اگر در تبلیغات دینی حقایق واقعی اسلام مورد بهرهبرداری قرار داده شود،تأثیر بسیار زیادی در توجه افراد به دین و همگرایی اجتماعی خواهد داشت.به تعبیر امام رضا علیه السلام:«فان الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا»؛اگر مردم زیباییهای سخنان ما را بدانند،از ما تبعیت خواهند کرد.
خلاصه ماشینی:
"گردد؛بلکه تنظیم روابط اجتماعی انسانها را نیز مورد توجه قرار میدهد.
اساسی در هر جامعه ذکر شده است؛میتواند نقش بیبدیل خود را در وحدت و انسجام اجتماعی به کار گیرد.
راهبردهای اصلی چنین جامعهای در نگاه دینی سه چیز دانسته شده است که
استقبال انسانها نسبت به دین میتواند داشته باشد،تبلیغ و تبیین و بیان توجه و اهمیت دادن دین به پاسخگویی به سه نیاز اساسی انسانها است،که از این طریق
اهمیت بیش از حد این مسأله سبب شده است که برخی از جامعهشناسان حتی
کار بزرگ دین این است که از راه شعائر دینی و تعالیم
بر این اساس میتوان گفت که دین در دو جهت در زندگی فردی و اجتماعی
جامعه برقراری امنیت آن جامعه و افراد آن است که مسؤولیت تأمین آن به عهدهی حکومتها و دولتهاست(ر.
از جمله اصول اجتماعی بسیار بااهمیت در اسلام مسألهی مسؤولیتپذیری مسلمین نسبت به یکدیگر است.
این فرمودهی پیامبر عظیم الشأن اسلام صلی الله علیه و آله که
از نظر دین شایسته است افراد مسؤولیتهای اجتماعی و حرفهایشان را
مقام عمل نیز پایبندی خود را به این حقوق ثابت نموده است.
درواقع پیامبر صلی الله علیه و آله با این سخنان پایهگذار اندیشهای بود که به
دوگانگی اجتماعی و فرهنگی در این کشورها بوده است.
است و توسعهی پایدار نیز زمینهساز گسترش و تقویت و ارتقای امنیت ملی و
به عنوان نمونه در حدیثی از پیامبر اکرم و علی علیهم السلام چنین آمده است:
همگرایی اجتماعی رابطهی مستقیمی وجود ندارد،ولی از آنجا که دین با توجه به"