خلاصه ماشینی:
"ن. کورشکین ترجمه علی اکبر وحدتی آثار ابداعی در هنر میتانی: خاستگاه آسیای مرکزی آنها و شباهتهایشان با آریاییان پژوهش در بقایای باستان شناختی به جای مانده از اولین هندو-ایرانیان در خاور نزدیک مشکل پیچیدهای ایجاد میکند.
اولین پیش نمونهء این ترکیب نقشمایهها در بین مهرهای میتانی که احتمالا ابداع هندو-ایرانیان است دیده میشود(تصویر b 1.
بنابراین،این مسئله که پراکنش فرهنگ سفال خاکستری در شمال ایران با صحنههای ریختن شراب آیینی در آثار هنری،و نیز با انواع ویژهای از ظروف و ابزار همراه است،بسیار مهم است (تصویر 3403).
2. نخبگان فرمانده میتانی تماسهای بین المللی وسیعی داشتند که شامل مصر هم میشد و این مسئله باید در آثار باستان شناختیای که تصور شده با آریاییان مرتبط است و به شکل واردات متعددی از مناطق خاص آنها بدست آمده،منعکس شده باشد.
ثروت افسانهای این گورستان شامل اشیاء وارداتی ارزشمندی است که از بخش غربی خاور نزدیک و فلسطین وارد شدهاند و در میان آنها زیور آلات به اواسط هزاره دوم ق.
وجود این هدایای غیر معمول در گورها با متون تدفینی ودایی کاملا در تطابق است؛بدین معنی که یک هاون (Ulukhala) و یک دسته هاون (musala) و نیز نوعی ارابه (Sakata) برای قرار دادن در پایین پای جسد مرد هندو-آریای که آتشهای مقدس را ایجاد کرده،سفارش شده است (Calana 1989:51) .
5)و بار دیگر هنگامی که او خود را به شکل پرندهای درمیآورد و با به پرواز درآمدن در آسمان به قهرمان Paurva کمک میکند(یشت 561) بعد از سه روز و شب قهرمان Paurva از الهه آناهیتا در مورد برگردانیدن وی به زمین سئوال میکند و الهه نیز در هیئت دختر زیبایی این کار را انجام میدهد(یشت 65-562)سپس Paurva با نوشیدن هوم مقدس قربانی انجام میدهد(یشت 566)(جام حسنلو مردی را با یک ظرف نشان میدهد) (Kurochkin) ."