چکیده:
این مقاله که بخش اول آن در شماره هفتم به چاپ رسید، به بیان نقد و بررسی تعریف صحابه میپردازد و به معرفی برجستگان از صحابه و روایات وارده در مورد آنان اشاره دارد. و چنین نتیجه میگیرد که ثبات قدم در بین صحابه میتواند بر تعاریف موجود اثر بگذارد. روایات و سایر مسایند عامه در مورد عدات صحابه نیز بررسی شده است کلیه واژه ها اصحاب، رجال، اسلام، سنت، شیعه.
خلاصه ماشینی:
"برای نمونه، مرحوم صدوق أسوه نقد و تمحیص در کتاب <من لایحضره الفقیه> در باب شرائط امام جماعت که لازم است افضل القدم باشد از پیامبر اکرم و سپس از صحابی جلیل ابوذر و آنگاه از ائمه اهل بیت به ترتیب، نقل میکند و استناد مینماید چنین میگوید: قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم - :<إمام القوم وافدهم، فقدموا أفضلکم>.
>16 کشی از پیامبر (ص) روایت میکند فرمود: <عمار مع الحق و الحق مع عمار حیث کان>17 و در روایت صدوق علیه الرحمه آمده: <مؤمن ملئ مشاشه ایمانا> 18 در حدیث نخست از ایمان راسخ عمار سخن رفته که با گوشت و خون و استخوان مو و پوست او عجین شده، و هرگز لحظه ای از حق فاصله نگرفته، و به هرگونه که حق برود رفته است!
شیخ در شمارش خواص اصحاب مولاامیرمؤمنان علیه السلام - درباره حذیفه بن الیمان میفرماید: <و قد عد من الا›رکان الا›ربعه>19 و نیز از فضل بن شاذان درباره حذیفه سؤال شد، فرمود: <حذیفه کان رکنا>20 مقصود از ارکان اربعه: سلمان ، ابوذر، مقداد و حذیفه است.
اختلاف درجه اصحاب در این جا مناسب آمد تا حدیثی که مرحوم کلینی از مولاامیرمؤمنان علیه السلام در بیان اختلاف درجه اصحاب آمده بیاوریم: کلینی از علی بن ابراهیم از پدرش از ابراهیم بن عمر یمانی از ابان بن ابی عیاش از سلیم بن قیس هلالی روایت میکند، گوید: از مولاامیرمؤمنان پرسیدم: گاه باشد که از سلمان و مقداد و ابوذر، مطالبی دریافت میدارم، چه در تفسیر قرآن، و چه در رابطه با احادیث پیامبر اکرم اسلام(ص) که جز آن است که در میان عامه مردم شهرت دارد."