چکیده:
در مقالة حاضر، ضمن بررسی مبانی و پیشفرضهای الهیات بوناونتوره، فیلسوف و عارف فرانسیسکن در سة جنبه معرفتشناسی (11 مورد) و هستی شناسی و کلامی (11مورد)، نحوة تقریر او از راه آفاقی برای شناخت خداوند و دو راهی که او در آثار خویش تحت عنوان شناخت خداوند «از راه نشانههای او» در جهان و شناخت خداوند «در نشانههای او» مطرح کرده، بررسی و تجزیه و تحلیل شده است و اثر مهم او در این زمینه، یعنی مسیر نفس به سوی خداوند (به ویژه در فصل مربوط به خداشناسی آفاقی) تشریح و تبیین شده است
خلاصه ماشینی:
"مبانی خداشناسی در الهیات بوناونتوره با تأکید بر راه معرفت آفاقی سعید رحیمیان 1 چکیده در مقالة حاضر، ضمن بررسی مبانی و پیشفرضهای الهیات بوناونتوره، فیلسوف و عارف فرانسیسکن در سة جنبه معرفتشناسی (11 مورد) و هستی شناسی و کلامی (11مورد)، نحوة تقریر او از راه آفاقی برای شناخت خداوند و دو راهی که او در آثار خویش تحت عنوان شناخت خداوند «از راه نشانههای او» در جهان و شناخت خداوند «در نشانههای او» مطرح کرده، بررسی و تجزیه و تحلیل شده است و اثر مهم او در این زمینه، یعنی مسیر نفس به سوی خداوند (به ویژه در فصل مربوط به خداشناسی آفاقی) تشریح و تبیین شده است .
وی میگوید: آغاز الهیات از جایی است که فلسفه پایان میپذیرد (وجود خداوند) و تمایز قاطع بین فلسفه و الهیات (تئولوژی Theology) را چنین توضیح میدهد: فلسفه بحث در بارة چیزهاست، آنچنانکه در ذات خود هستند یا آنچنان که در نفس و ذهن انسان در قالب علم حصولی جلوهگر میشوند، اما الهیات علمی بر پایة ایمان است که توسط روح القدس الهام شده و در بارة چیزها از آن حیث که به لطف و جلال الهی مربوطاند، بحث میکند و نیز به حکمت جاودان میپردازد.
براساس آنچه گذشت، میتوان دلیل رسوخ تمثیلگرایی، اشراق و تثلیث محوری را در فصول کتاب مزبور تبیین کرد و مدل ذیل را در تحلیل و تفسیر سه راه اساسی مطرح در کتاب ارائه نمود: انسان، گاه خداوند و صفات او را از راه جهان بیرونی و با ذهن خود درک میکند که در جستوجوی نشانهها در مخلوقات بر آمده و در جنبة بیرونی و دیدنی خلقت را به سان آینهای برای دریافت صفات الهی تأمل میکند."