چکیده:
کسانی مجتمع میشوند که اعتقادات یگانهای آنها را به وحدت فرامیخواند؛ نظیر اعتقاد به خدا،معاد،قرآن و بسیاری از مشترکات فقهی.محل تجمع، شهر مکه،شهر امنیت و امن میباشد که حمل سلاح در آن حرمت دارد و ورود غیر مسلمان نیز حرمت یافته است.بدین روی باید مسلمانان از این مجموعهی کلان حفاظت کنند.در درون این شهر باید امنیت جان،مال، اخلاق و عرض و امنیت روحی مورد توجه همهی شرکتکنندگان در این کنگره عظیم قرار گیرد. در راستای دستیابی به وحدت،باید مسلمانان چند کار را وجههی عمل قرار دهند. 1)تمسک به قرآن؛2)پیروی از سنت؛3)تمسک به عترت؛4)رعایت حقوق یکدیگر؛5)رعات ادب و پرهیز از سبب و ناسزا؛6)رعایت اعتدال در مواجه شدن با یکدیگر؛7)پرهیز از تعصب؛8)احترام به مقدسات یکدیگر؛9)پذیرش حقایق؛10)توجه به مصالح کلی و برتر، که در مجموع این بایدها زمینهساز وحدت کلان امت اسلامی در شهر خدا و در زمان برپایی مراسم شکوهمند حج تمتع است. فلسفهی آفرینش،معرفت و شناخت است.شناخت،زمینهساز بالا رفتن قدرت فاهمه است و رشد قدرت فاهمه،قرابت و نزدیکی انسانها با یکدیگر را محقق مینماید و وحدت،بدینگونه رخ مینماید. مناسک دینی از درون چنین اندیشهای برمیآیند.حج،یکی از عمدهترین این مناسک است،که فلسفهی معرفت،شناخت،قرابت و وحدت است و زمینهساز وحدت امت در کلان اسلامیاش.این نکتهی ارجمند در کلمات پیامبر صلی الله علیه و آله،علی علیه السلام و دیگر امامان علیهم السلام متجلی و نمودار است.حج،از این جهت،عامل وحدت و همگرایی است که در زمانی واحد و مکانی واحد،
خلاصه ماشینی:
"این امنیت به اندازهای است که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: هرکس انسانی را بکشد یا گناهی انجام دهد،سپس به حرم پناه آورد،تا وقتی در حرم است،در امنیت به سر میبرد،نباید قصاص شود و وی را دستگیر و اذیت نکنند و...
رسول خدا صلی الله علیه و آله در روز فتح مکه در سخنانی به مردم چنین فرمود: خداوند آنگاه که آسمانها و زمین را آفرید،مکه را حرم قرارداد و تا برپایی قیامت این حرمت پایدار است و برای هیچکس پیش از من و پس از من روا نیست تا این حرمت را خدشهدار کند و برای من نیز جز ساعتی از یک روز،حلال نشده است(کلینی،ج 4،ص 622).
امام علی بن ابی طالب علیه السلام دستور داد: لا تخرجوا بالسیوف الی الحرم و یا یصلین احدکم و بین یدیه سیف فان القبلة أمن(صدوق،ص 353،ح 1؛خصال،ص 616)،با شمشیرها به سوی حرم حرکت نکنید و هیچ یک از شما هنگام نماز شمشیر را مقابل خود قرار ندهد،چراکه قبله امن است(و کعبه و حرم منطقهی امن است).
4)احترام به حقوق یکدیگر و رعایت اخوت دینی و اسلامی رسول خدا صلی الله علیه و آله پس از هجرت به مدینه میان مهاجران و انصار،اخوت برقرار کرد و همواره میفرمود: السلم اخ المسلم لا یظلمه و لا یسلمه(صحیح بخاری،کتاب المظالم، باب لا یظلم المسلم المسلم)،مسلمان برادر مسلمان است،نه به وی ستم کند و نه وی را تسلیم ستمکار نماید."