چکیده:
این مقاله،گزارشی از فصل چهارم بخش سوم تحقیقی است که تحت عنوان «گفتمان نشریات حزبی؛اقتدارگرایی جامعه مدنی در سال 1378»در مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها انجام شده است. این پژوهش تلاش است در جهت شناسایی،توصیف و تبیین گفتمان نشریات حزبی که با توجه به چند رویداد مهم سیاسی؛اجتماعی در سال 1378 و چگونگی انعکاس و بازنمایی آنها در نشریات مذکور صورت گرفته است.گفتمان نشریات حزبی در انعکاس رویدادهای مختلف نه به وسیلهء آنچه که در این نشریات تصریح شده است بلکه از طریق قواعد و ضوابطی شکل گرفته است که نشریات مذکور در طرح رویدادها به آنها صریحا اشاره نکرده و آنها را بدیهی انگاشتهاند و کلیت مطالب خود را پیرامون آن سامان دادهاند.به بیان دقیقتر،این قواعد و ضوابط، قالبهایی هستند که رویدادها در محدودهء آنها سامان مییابند و معنا پیدا میکنند.
خلاصه ماشینی:
"مطابق این جدول،نشریهء ارزشها که از مخالفان طرح اصلاح قانون مطبوعات بود و در عین حال از برخی نشریات و وزارت ارشاد هم انتقاد میکرد،نمایندگان مجلس و طراحان اصلاحیه قانون مطبوعات را گروه مقابل خود نامیده و آنها را ناآگاه از مطبوعات، بحرانسازان و بیخبر از مطبوعات توصیف کرده است.
نشریهء مشارکت از گروه مقابل خود در بحث طرح اصلاح قانون مطبوعات به عنوان جناح راست،یک جناح خاص، جناح راست سنتی،وابستگان به جناح خاص،نمایندگان مجلس،پیشنهاد دهندگان طرح،اعضای شناخته شده، بعضی نشریات،نمایندگا طرفدار طرح اصلاح،مخالفان برنامه خاتمی و نمایندگان افراطی جناح خاص یاد کرده است.
ارگان سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در بحث طرح مذکور شدیدا با آن مخالفت کرده و آن را در راستای اهداف سعید امامی،عامل اصلی قتلهای زنجیرهای پاییز 7731 دانست: «آیا آنچه طی سالهای اخیر در صحنه مطبوعات کشور گذاشته است جز اجرای طرح عملیات روانی سعید اسلامی بوده است؟آنچه به عنوان طرح اصلاح قانون مطبوعات درحال آماده شدن برای بحث در صحن علنی مجلس است جز اجرای این هدف را پیگیری نمیکند.
گفتمان حاکم بر نشریه عصرما در بحث طرح اصلاح قانون مطبوعات این است که این نشریه طرفدار توسعه سیاسی،فرهنگی و اجتماعی است و در راستای تحقق جامعه مدنی مورد نظر دولت اقدام میکند.
هدف اصلی این مقاله بیان این نکته است که نشریات حزبی در انعکاس مطالب مربوط به طرح اصلاح قانون مطبوعات در مجلس،عملا گروههای سیاسی و جامعه را به دو قطب مخالف یا مقابل هم تقسیم کردهاند و خود جانب یکی را گرفته و به مخالفت با دیگی برخاستهاند."