چکیده:
چگونگی عملکرد عکاس در بحرانهای ایجادشده،زاویه نگاه وی به موضوع،طرز استفاده از ابزارها و وسایل عکاسی و همچنین از تکنیکهای خاص عکاسی برای خلق تصویری که بیننده را مطلع کند، تحت تأثیر قرار دهد و یا برانگیزاند. این مقاله با بهرهگیری از ویژگیهای عکاسی به عنوان یک رسانه بخشی از نکات آموزشی در دو حوزهء نظری و بصری را بیان کرده است.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) تصویر 01 زلزلهء پاکستان(از مریم بخشی) در همهء این تصاویر استفادهء مناسب از لنز تله در عکس 01 و 9 و واید در عکسهای 7 و 8،مکان قرار گرفتن افراد در مرکز کادر در عکس 7 و 8 و خطوط پیچیدهء عکس 01 و انسان زیر پلاستیک و خطوط مورب عکس 01 و زاویه دید مناسب این عکس توانسته این موضوع را کاملا به بیننده القا کند.
تصویر 21 زلزلهء زرند کرمان(از مریم بخشی) (به تصویر صفحه مراجعه شود) برخلاف عکس قبل این عکس در یک فضای تأثیرانگیز مهآلود است که خود به تنهایی انسان را دچار غم خواهد نمود و دیگر عوامل تصویری چون مه،در خانهء بدون دیوار،تیر برق محوشده در مه،زنهای هراسان و گریان برای حمل جسد به همان اندازه غمانگیز استکه خود واقعه.
زاویه پایین،قرار داددن تصویر خالکوبی روی پا در گوشهء سمت چپ کادر و تأکید وضوح تصویری آن،در بین زمینه قرار دادن معتاد دیگر و اصولا کادربندی مناسب که هر دو موضوع را به سرعت به بیننده نشان میدهد از خصوصیت این عکس است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) تصویر 02 اعتیاد(از راهب هماوندی) استفاده عکاس از لنز تله و وضوح بر روی صورت یک معتاد،سرنگی که در دهان اوست و برش صورت به شکل کاملا صحیح از خصوصیات این تصویر است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) تصویر 12 اعتیاد(از حجت الله سپهوند) نشانههای خالکوبی،پشت به تصویر بودن،حالت دستهای سوژه و تأکید بر روی سوژه به دلیل در مرکز قرار گرفتن آن در کادر از خصوصیات این عکس است و عکاس توانسته بدون نمایش صورت به اصل موضوع تأکید داشته باشد."