چکیده:
رابطهء میان مفاهیم انسان و مفاهیم مذهبی ریشهای عمیق به قدمت پیدایش اولین اجتماعات انسانی و شاید آغاز سخن گفتن و جدل کردن داشته باشد و مسئله مورد بحث و قابل توجه اغلب دانشمندان و مکاتب مختلف بوده است. در این میان هدف غایی انسان که در سالهای 1126-1196 میلادی توسط ابن رشد و ابن میمون،آن هم جهت ارتباط دادن به ایمان و خرد مطرح میشود، تقریبا همان است که هشتصد سال بعد یعنی در فاصله سالهای 1902-1987 میلادی توسط کارل راجرز و آبراهام مازلو بنیانگزاران انسانی مطرح میشود. جالب آنکه این همان استکه قرآن در آیات مختلف بیان میکند؛آنجا که میگوید انسان استعداد دستیابی به والاترین مراتب کمال را دارد،یعنی میتواند به چنان مقامی برسد که موجودی ملکوتی شود.
خلاصه ماشینی:
اینک به دریافت زیبا و شگفتانگیز این موضوع میپردازیم که هدف غایی انسانی که در سالهای 6211 تا 8911 میلادی توسط ابن رشد،آن هم جهت ارتباط دادن به ایمان و خرد مطرح میشود،تقریبا همان است که هشتصد سال بعد یعنی در فاصله سالهای 2091 تا 7891 میلادی توسط کارل راجرز و آبراهام مزلو،یعنی بنیانگذاران انسانگرایی مطرح میشود و مورد بررسی قرار میگیرد.
راجرز میپرسد:ما باید چه نوع ارتباط انسانی را با دیگران ایجاد کنیم که موجب رشد شخصیت در ازاء چنین ارتباطی شود؟و این ارتباط چه ویژگیهایی میتواند داشته باشد؟و آن وقت دست به ساختن فرضیهای عمومی میزند و پس از دستیابی به این فرضیه عمومی میگوید:در استعداد فرد برای درک آن نوع از جنبههای زندگیش و خودش که برای او موجب رنج و ناخشنودی است،درکی وجود دارد که میتواند لایههای وزین معرفت هشیار او را از میان تجربیاتی که او آنها را به خاطر ماهیت تهدید آمیزشان از خویشتن پنهان داشته است،بکاود و بیرون بریزد.
موضوع روانشناسی برتری انسان این مبحث نیست که خدا در مذاهب مختلف وجود دارد یا خیر،بلکه یک حقیقت تجربی است که انسان اعتقاد دارد و بهگونهای عمل میکند که گویا خداست،یک فرد یکتایی است، یک کل است،یک کل برتر است و به یک طریقی وجود دارد و خود را به جایی میرساند که تبدیل به فردی با این اصالت وجودی میشود.
اینجاست که روانشناسی فرد برتر در جستجوی درک بهتر جهانی از تمایل بشر برای یک بخش ارگانیکی از کل شدن که تصور شود از خود بزرگتر است،میباشد،بنابراین دیگر تضادی بین این مبحث غیرمذهبی، هدف تجربی و این حقیقت که آنچه به عنوان مذهبی غالبا تعبیر و تفسیر میگردد، وجود ندارد.