خلاصه ماشینی:
"در کاتولیسیسم هفت رتبه روحانی وجود دارد که حدود وظایف و حقوق هرکدام مشخص شده است و مثلا اعضای رتبه کشیش به بالاتر توانایی تقدیس عناصر عشاء ربانی را دارند و میتوانند که گناهان را از بین ببرند(مولند 80:1368-79)انتخاب مقامات روحانی هم با حضور و تأیید مراتب بالاتر ممکن است(همان)،و این به معنای اتصال اقتدار و مرجعیت به یک سنت مقدس است که اعضای روحانیت فعلی را به گذشته ازلی"پیوند میزند.
حال آنکه پیشنشینان یا دوستداران،با اینکه به آئین علاقه دارند ولی جدیت کامل را برای الحاق به انجمن رهروان ندارند ولی خلوص و ارادت خود را با رعایت قواعد اخلاقی و گوش فرا دادن به تعالیم آئین و نیز کمک و صدقه به رهروان-که میتوان آنها را روحانیت بودائی تلقی کرد-سلوک متمایزی از عامه بودائیان دارند و ماهیت ایشان هم از عامه بودائیان متمایز است در آئین مندائی نیز روحانیون قشری متمایز از عامه مندائیان و با سلوک متفاوت و اختیارات ویژه هستند.
اما برای مراسم تشییع جنازه و تدفین که آن هم از مناسک رسمی مندائیان است نمیبایست که روحانی حضور داشته باشد و حلالیها مسؤول اجرای این مناسک هستند.
برای عقد ازدواج بیوه روحانی مندائی باید حضور داشته باشد ولی نه عالیترین درجه روحانی،بلکه درجات پایینترین روحانیان که همان ترمیداها هستند با این عقد ازدواج را صورت دهند.
طی این 60 روز روحانی جدید در هر براخه روزانه اشکندایش(شاهد)تعمید میشود و در روز یکشنبه یک مراسم مسقتا به نام ربیاش(مربیاش)انجام میدهد که مناسکی به همراه ذبح آئینی کبوتر و صرف آئینی خوراکیهای ویژه و قرائت بوثههایی مخصوص است که بعد از این،روحانی رسما جزو جرگه روحانیان قرار میگیرد."