چکیده:
شعر تعزیه سبک و شیوهی خاص خود را دارد.چون این شعر نیز یک مقولهی ادبی است،بنابراین در حوزهی ادبیات قابل تحلیل و بررسی است.شاید اینکه شعر تعزیه تا به حال مورد توجه محققان آنگونه که باید قرار نگرفته، غلطهایی است که در وزن یا قافیهی آن وجود دارد و یا اینکه در قالب یک زبان فاخر ادبی قرار نمیگیرد.در صورتی که این شیوه،سبکی را به وجود میآورد که میتواند همانند اشعار غنایی،ناتورالیستی و یا مرثیهای ویژگیهای خاص خود را داشته باشد.گروهی از اشعار تعزیه به تقلید از اشعار کهن سروده شده و بعضی از مرثیهها تقلیدی است و پارهای از آنها همان زبان محاورهای است که شکل نظم به خود گرفته است و هرکدام از آنها دارای ویژگیهای مخصوص به خود است.
خلاصه ماشینی:
"اینکه شعر تعزیه تا به حال مورد توجه محققان آنگونه که باید قرار نگرفته،
4حتی از ویژگیهای شعر تعزیه یکی این است که
در این قسمت اشعار تعزیه را از نظر ادبی مورد توجه قرار داده،به اختصار
غزل حافظ سروده شده است به مطلع زیر:بنال بلبل اگر با منت سر یاری است
نوشت؛در این کتاب آمده است که هرکس برای امام حسین بگرید،یقینا در
حضرت سید الشهدا سروده شدهاند و یا بعضی از اشعار تعزیه را مورد بررسی قرار
حسین موضوع اشعار مرثیه و تعزیه تفصیل همین ماجرای شهادت است.
این تعزیه گاهی اشقیا مخاطب واقع شده و مورد لعن و قدح شدید قرار میگیرند.
این تعزیه مربوط به دوران ناصر الدین شاه است:وقت آن شد که شتاب آورم ان شاء الله
باشد او چشم انتظارت با دو چشم اشکبار بنابراین شعر تعزیه شیوهی خاص خود را دارد و میتواند به عنوان یک اثر ادبی
در این تعزیه صحنهی خیمههای امام حسین و کسان او و نیز اشقیا در روز عاشورا
موضوع از این قرار است که چون حضرت
(تعزیه در ایران،صص 524-814) در شعر این تعزیه،واژهها دارای مصوتهای کشیده و عمودی و آن هم به طور
البته اشعار تعزیه در هر مورد ویژگیهای خاص خود را دارند ولی آنچه گفته
مرثیهها تعداد ابیات خیلی بیشتر است و درهرحال موضوع مشخصی به طور منظم تا فرجام پیگیری میشود ولی شعر تعزیه عدد و رقم مشخص نداشته و
اشعار تعزیه از مراثی و منابع ادبی است.
به همین جهت این گروه از اشعار تعزیه به زبان مردم عادی نزدیک میشود و این"