چکیده:
این نوشتار،برگرفته از گفتوگوی پژوهشگران و هنرجویان خانهء هنر و اندیشهء مرکز پژوهشهای اسلامی صداوسیما با منتقد و پژوهشگر سینما آقای سعید مستغاثی است که در شمارههای پیاپی ماهنامهء رواق هنر و اندیشه به چاپ خواهد رسید.
خلاصه ماشینی:
"با این توضیحات،آیا میتوان نوشته شدن و تولید و تبلیغات بسیار گسترده برای آثاری چون هری پاتر را پروژهای از پیش برنامهریزیشده بدانیم که باتوجه به زمانهء کنونی، توسط سردمداران اصلی قدرت در غرب و هالیوود اجرا شده است؟ در هری پاتر،دنیا،دنیای جادوگرها است.
خانم رولینگ اگر تنها خودش بود که در ابتدا پول نداشت که یک جلد آن را هم منتشر کند ولی اینها سرمایه و تبلیغات بسیار عظیم جهانی را پشت کار او قرار دادند تا این داستان به اسم داستان کودکان و نوجوانان در تیراژهای میلیونی،در همهجای جهان نفوذ کند.
حقیقتا چرا این سرمایههای وسیع و تبلیغات بیسابقه،پشت سر صدها کتاب داستان دیگر قرار (به تصویر صفحه مراجعه شود) نگرفت؟چرا مثلا وقتی شکسپیر میآید تاجر ونیزی را مینویسد،ناگهان در غرب،ملعون خاص و عام میشود؟چونکه حرص مال دنیا زدن توسط فردی یهودی را در فیلم خود به استهزاء میکشد.
این فیلم را ندیدم ولی خیلی فیلمها هستند که بهطور مشخص به ایران اشاره دارند؛مانند فیلمهای بیگانه که پس از انقلاب اسلامی ساخته شدند و نشان میدهند که موجود خبیثی از اعماق قرون باستان میآید و غرب را تهدید میکند.
متأسفانه فیلمهای زیادی است که اشارههای فراوانی به ایران و انقلاب اسلامی دارند ولی توسط منتقدین غافل ما گفته نمیشود و خیلی فیلمها هستند که میخواهند ایران را از اسلام جدا کنند و به نوعی ناسیونالیسم کور دامن بزنند.
به راحتی مطالب صهیونیستها را در فیلمهایشان باور میکنند؛چرا که یک فیلمی از آن طرف میآید به راحتی زیرنویس و دوبله میشود و بسیاری از آنها در تلویزیون ما،نشان داده میشوند ولی همهء آنها دارند تبلیغات حسابشده و کاملا جهتدار انجام میدهند و ما در برابر اینها هیچ کاری نمیکنیم یا بسیار کمکاری میکنیم."