خلاصه ماشینی:
در زمینه اخلاق هم از آنجا که بین سرشت آدمیان اختلاف بسیار وجود دارد،برای بعضی از افراد،تحصیل پارهای از فضایل و ارزشها و حذف پارهای از رذایل و پلیدیها آسان است و برای بعضی دیگر دشوار محسوب میشود.
1 روانشناسی هیجانها اگر به مباحث روانشناختی موجود در زمینه تربیت در ساحت عاطفی نگاهی بیندازیم،مشاهده میشود که یکی از بحثهای بنیادین دراینباره، امکان یا عدم تنظیم هیجانها برپایه نظمی خود خواسته است.
پرسش اساسی این است که در صورت پذیرش تنظیم هیجانی در حالت معمولی بهطور ناهشیار،میتوان تنظیم هوشیار برای آن تصور کرد؟ هر نوع اقدام اصلاحی که درصدد تغییر وضعیت موجود و حرکت به سوی نقطۀ آرمانی و مطلوب با این پیش انگاشت شروع میشود که امکان تغییر آگاهانه و هدفمند در آن زمینه وجود دارد.
به هر جهت،بنا به آنچه ذکر شد،هرگونه اقدام عملی و یا پژوهش نظری در زمینه تربیت هیجانی،بدون ارائه راهحلی قابل تبیین درباره چگونگی کنترل هیجانی بیثمر است.
هرگونه اقدام عملی و یا پژوهش نظری در زمینه تربیت هیجانی،بدون ارائه راهحلی قابل تبیین درباره چگونگی کنترل هیجانی بیثمر است.
برای قرار گرفتن هیجانها در زندگی اخلاقی،باید آنها را قابل تنظیم بهطور هشیار دانست.
باتوجه به اینکه افراد مختلف از ویژگیهای جسمانی و روانی متفاوتی برخوردارند و این تفاوت سبب شکلگیری خلقهای مختلفی میشود،این سوال پیش میآید که آیا تغییر در خلق افراد امکانپذیر است.
لازم است به این نکته توجه داشته باشیم که وجود هرگونه نقص روحی و مشکلات روانی در افراد،دلیل بر نقص فرد نیست زیرا برخی از صفات و ویژگیهای انسان بر اثر عوامل ارثی و علل محیطی در انسان به وجود میآید.