خلاصه ماشینی:
"توضیح آنکه مهمترین تفاوت مسأله ولایتفقیه در دو رویکرد کلامی یا فقهی دانستن آن،این است که اگر از مسایل کلامی-اعتقادی باشد از(افعال الهی»محسوب و سخن از ضرورت نصب آن از سوی خداوند به توسط پیامبر و امام(ع)است؛زیرا که ولایت فقیه استمرار و تداوم ولایت و رهبری الهی پیامبر و ائمه(ع)برای اجرای احکام و فرامین الهی در جهت اصلاح و هدایت جوامع بشری است.
02 فلسفه حکومت اسلامی براساس تفکر بالنده امام که برخاسته از اسلام ناب است،نهاد حکومت با همه اهمیت و جایگاهش،هدف و مقصد اصلی نیست،بلکه وسیلهای برای اجرای احکام قوانین مترقی اسلام و برپایی عدالت اجتماعی در همه ابعاد آن است،تا زمینههای لازم جهت شکوفایی استعدادها و رشد و تعالی انسانها و رسیدن به کمال مطلوب انسانی-الهی،-که هدف اساسی خلفت انسان است-فراهم شود.
»23 براساس پویایی و کارایی اجتهاد در رفع معضلات روزمره جامعه اسلامی و اسلامی کردن همه ساحتهای زندگی است که به رغم مخالفتها و مبارزه جدی استکبار جهانی و ایادیاش با فقه و اجتهاد فقهی(-فهم روشمندانه از دین)، حضرت امام-که با تکیه بر همین مبانی اجتهاد مصطلح حوزهها به ارائه«اسلام ناب محمدی»و رهبریت دینی بر انقلاب عظیم اسلامی تا پیروزی کامل آن موفق شد-استمرار بر پیروی از سیره و روش اجتهادی علما و فقهای پیشین برای پویایی فقه اسلام و پاسخگویی به معضلات زندگی مسلمانان را ضروری میداند،و میفرماید: «در حکومت اسلامی،همیشه باب اجتهاد باید باز باشد و طبیعت انقلاب و نظام همواره اقتضا میکند که نظرات اجتهاد فقهی در زمینههای مختلف ولو مخالف با یکدیگر آزادانه عرضه شود و کسی توان و حق جلوگیری از آن را ندارد،ولی مهم شناخت درست حکومت و جامعه است که براساس آن نظام اسلامی بتواند به نفع مسلمانان برنامهریزی کند."