چکیده:
دکتر زهیر غزاوی نویسنده این مقاله در پی ترسیم جایگاه زنان در نظریه اجتماعی حکیم متاله،علامه طباطبایی(قدس سره الشریف میباشد،ولی همان گونه که خود معترف است نظریه ایشان به شکلی بسیار کامل و مفصل در «المیزان»به رشته تحریر درآمده و مجالی وسیع را به خود اختصاص داده است و طرح آن در محدوده این مقاله،احیانا نقصانی بر آن وارد ساخته است.به زعم مترجم،قطع و وصلهایی که مؤلف در نظریه جامع و یکپارچگی صاحب المیزان اعمال کرده،ممکن است ابهامهایی را به دنبال داشته باشد،هرچند این 2L اثر در نوع خود کوشش قابل توجهی است که میتواند تلاشهای کاملتری در پی داشته است.
خلاصه ماشینی:
"آقای کلانتری مؤلف«راهنمای المیزان»در جلد بیست و یکم اظهار میدارد که یکی از ویژگیهای این کتاب،گذشته از تفسیر اجمالی و متعارف آیات الهی،تدوین مباحث علمی، فسلفی،اجتماعی،تاریخی و کلامی عمیق،مهم و مفصلی است که به مناسبت برخی آیات مطرح میشود و این شیوه در میان تفاسیر قرآن بینظیر است؛اما گزینش موضوعات بحث بستگی به الهامبخشی آیات برای مؤلف دارد و خواننده نمیتواند پیشبینی کند که چه موضوعاتی مورد بررسی قرار خواهند گرفت؛به عنوان مثال آیات کریمه 611-021 از سوره مائده که این گونه آغاز میشود: «و اذ قال الله یا عیسی بن مریم أأنت قلت للناس اتخذونی و أتی الهین من دون الله،قال سبحانک ما یکون لی أن أقول ما لیس لی بحق ان کنت قلته فقد علمته»، الهامبخش موضوعی بسیار طولانی شده که هشتاد صفحه از جلد ششم را به خود اختصاص داده است و مربوط به ادب رفتار پیامبران در مقابل خدای تعالی میباشد که در ضمن آن برخی آداب رسول خدا(ص)در مقابل خداوند و مردم گنجانده شده است،با علم به اینکه این موضوع که الهامبخش بحث مهمی برای علامه طباطبایی است،فی حد ذاته،با این آیه یعنی مخالف قرار دادن حضرت عیسی(ع)و گفتگو با وی،ارتباط اندکی دارد.
مؤلف المیزان در طرح قضیه زن از مسئله قوامیت ومیزان مشروعیت آن آغاز کرده است و میتوان به طور خلاصه،اهم عناوین را درباره مسئله زن در المیزان اینچنین مطرح کرد: 1-قوامیت و تفاوتهای فطری بین دو جنس 2-هویت زن 3-موقعیت اجتماعی زن 4-احکام مساوات بین دو جنس 5-ناهماهنگی اخلاق و تربیت اجتماعی با نظریه اسلامی در عمل و اجرا 1-قوامیت و تفاوتها علامه طباطبایی با توجه به مسئله فطرت،این دو آیه کریمه را تفسیر میکند: «الرجال قوامون علی النساء بما فضل الله بعضهم علی بعض و بما أنفقوا» [النساء،43]و آیه «و لهن مثل الذی علیهن بالمعروف و للرجال علیهن درجه» [البقره،822] علمای اسلام متفق القولاند که آیه اول به چارچوب خانواده اختصاص دارد ولی آیه دوم با وضوح بیشتری به برتر بودن مرد اشاره دارد و او را در درجه بالاتری قرار میدهد."