چکیده:
ویژگیهای جامعه مطلوب اسلامی از دیدگاه قرآن کدام است؟ این نوشتار میکوشد ضمن پاسخ به سوال مذکور، بر این نکته اصرار ورزد که مجموعه قوانین اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی که در جامعه اسلامی مطرح میشود برگرفته از تعالیم وحیانی و آسمانی است؛ نه آن که دین و قوانین آن عاملی در کنار عوامل دیگر شمرده شود. این پاسخ همچنین روشنگر نقش هدایتی دین اسلام در همه ابعاد زندگی است. افزون بر این روشنی بخش مسیر حرکت مقدس نظام و انقلاب اسلامی است.
خلاصه ماشینی:
این دعوت پر برکت به قدری امیدبخش بود که ظرف ده سال اقامت آن حضرت در جامعه مدینه آن روز قریب به اتفاق همه مردم پذیرا شدند و هنوز سی سال از رحلت آن حجت و سفیر الهی نگذشته بود که بر سراسر دنیای متمدن آن روز پرتو افکند و بسیاری از جوامع دیگر را تحت تاثیر خود قرار داد.
به هر حال ایمان به خداوند و تقوی سبب نزول برکات الهی در جوامع بشری میگردد افزون بر این سبب میشود که آنچه در اختیار انسان قرار گرفته، در مصارف مورد نیاز به کار گرفته شود.
مرحوم استاد مطهری در خصوص این وظیفه مهم اجتماعی میفرماید: امر به معروف و نهی از منکر که ایجاد نوعی تعهد و مسئولیت اجتماعی است برای افراد نسبت به سرنوشت اجتماع، اولین و بزرگترین اتهام غربیها را درباره اسلام رد میکند که میگفتند و هنوز هم میگویند که اسلام یک دین قضا و قدری است و تربیت اسلامی ایجاب میکند که مسلمان هیچ گونه تعهدی را نپذیرد و مسئولیت را از خود سلب کند!
با آمدن وجود مقدس انبیاء عموما و پیامبر اکرمصلی الله وعلیه وآله خصوصا اهداف دیگری در تشکیل حکومتها رقم خورد؛ چرا که هدایت و تعالی مردم نیز در دستور کار حکومتهای دینی و الهی قرار گرفت.
P} به هر روی آنچه در این رابطه قابل توجه میباشد آن است که جوهره حکومتهای انبیاء عموما و حکومت پیامبر اکرمصلی الله وعلیه وآله خصوصا توحیدی و الهی است.
به همین جهت است که اسلام برای حاکمان اسلامی صفات ویژهای ذکر میکند و همه کس را واجد این وظیفه خطیر نمیداند.