خلاصه ماشینی:
(میر صادقی،واژنامه هنر داستان نویسی،ص 52- 53) پیرنگ(طرح)کلی رمان الثلاثیه(بین القصرین- قصر الشوق-السکریه) نجیب محفوظ مؤلف 0 رمان الثلاثیه در این سه اثر،خانوادهای را به تصویر میکشد که به طبقه بورژوازی متوسط تعلّق دارد،طبقهای که نویسنده مسائل مربوط به آن را مورد توجه قرار میدهد و در صدد است تا دیدگاه ویژهء خود را در خصوص ارزشها و گرایشها آن،و از طریق شخصیتهای متعدد داستانی خود بیان کند.
سهگانهء نجیب محفوظ(بین القصرین/قصر الشوق/السکریه)در حقیقت ثلاثیه نسلها است که سر تا سر آن را کشمکش و شخصیتها تشکیل میدهد،(عطیه،ص 131)از این نظر طرح کلی رمان الثلاثیه یک طرح شخصیتی است،بدین معنا که رمان با سیر شخصیتها و پدیدار شدن آنها و ذکر حوادث مربوط به آنها در حرکت است.
(الهواری،ص 324) اما عامل اساسی و مهمی که سه جزء رمان(بینالقصرین- قصر الشوق-السکریه)را به هم پیوند میدهد و بیانکنندهء یک تسلسل منطقی بین تمام قضایا و مسائل رمان و نسل قدیم و جدید را به هم پیوند میدهد،«بحث در مورد حقیقت است»(راغب، ص 174)که قهرمان رمان،مال عبد الجواد این مسؤلیت خطیر را به عهده گرفته است،گویی که او در مقابل جنس بشر مسئول است، آن گونه که یاسین در بین القصرین به او گوشزد میکند(محفوظ، قصر الشوق،ص 361) عناصر ساختاری پیرنگ(طرح/حبکه القصه) عناصر تشکیل دهندهء پیرنگ عبارتند از:1.
گرهافکنی(العقده الفنیه) (complication) به هم انداختن حوادث و اموری است که پیرنگ داستان و نمایشنامه و فیلمنامه را گسترش میدهد(میر صادقی،ادبیات داستانی،ص 295؛میر صادقی،واژهنامه هنر داستان نویسی،ص 230)در گره افکنی کارها به هم گره میخورد و مسائلی را به وجود میآورد که سیر حوداث را به سوی انتهای داستان میکشاند که جریان این حرکت باعث کشمکش،هول و ولا و بحران میشود.