خلاصه ماشینی:
"از سوی دیگر،بلندی مفاهیم به شدت مرموز و بسیار پیچیده است چرا که مینیاتور جلوه فرود آمدن و نزول مفاهیم بلند و سپس ارتقاء آن به صورت تصویر است و پیدا کردن ارتباط مفاهیم با تصاویر،خوکاری است پیچیده و فنی که حد اقل شناخت سه ساحت را میطلبد: 1-ساحت شکل 2-ساحت محتوی 3-ساحت شهود و رمز و عرفان نگاهی به تاریخ هنر مینیاتور در ایران و مکاتب عمده سلجوقی-ایلخانی-تیموری-تبریز اول، قزوین،شیراز،بخارا،تبریز دوم و صفوی،گویای ارتباط تنگاتنگ بین تحولات باطنی در اندیشه اسلامی و نگارگری ایرانی اسلامی است که موجب سیر صعودی تعمیق زیباشناختی در روندی تاریخی در این زمینه هنری شده است.
درهرحال،با ورود عرفان به قلمرو نگارگری، نقطه محترق کانونی آن«عشق»همچون کیمیایی وارد عرصه عمل گردید تا تمام عناصر نگارگری را از شکلی تا محتوایی و از واقعیت و طبیعت تا قصه و قهرمان،تا عرصههای بصری،همچون رنگ سطح و خط و بافت،عمقنمایی،ترکیببندی و غیره را همچون،مسی انگارد تا در اثر اکسیر و کیمیای عشق به زر ناب بیمرگ و بیزوال و درخشنده و متشعشع تبدیل کند،اما این کیمیا چیست و در اندیشه کل عرفا،چه معنایی دارد؟ تعریف عشق در واژهنامههای عرفانی عشق چنین تعریف میشود:عشق میل مفرط است.
اما عشق،مقوله انتخابی این تحقیق،خاستگاهی است که،برخی از نگارهها از جمله:نگارههای عاشقانه علاوه بر منابع فوق از تشعشع خاص آن برخوردارند و تحت تأثیر عشق،یکایک اجزای مینیاتور از قصه گرفت تا عوامل مینیاتور طبیعت و انسان و حیوان و سازهها و شکلها و رنگها به صورت مضاعفی،از حالت طبیعی خارج شده و حالت استعلایی،به خود گرفته و وارد وجد و شوری عاشقانه میگردند."