چکیده:
یقین علم ثابت و استواری است که هیچگونه شک،تردید،و شائبهای در آن راه ندارد.یقین که پی آمد عمل به دستورات الهی و عبادت(بندگی)او است، مشکک(ذو مراتب)و در سه مرتبه علم الیقین،عین الیقین،و حق الیقین یعنی والاترین شکل ایمان به خدا،نمود پیدا میکند.اولین گام جهت کسب یقین، شناخت و تحصیل یقین،رفع موانعی است که بر سر راه کسب یقین وجود دارد.در این نوشتار به دو مسئله پرداخته شده است که یکی موانع کسب یقین از دیدگاه قرآن و سنت میباشد که به طور اجمال مورد بررسی قرار گرفته است.این موانع عبارتند از:ظلم،فساد،اعراض از خدا،تکذیب،استکبار،حرص و آزمندی،مجادله کردن در دین و همنشینی با اهل دنیا.ثمره این جستار تبیین علمی و روشمند موانع کسب یقین است.و دیگری دیدگاه مفسران قرآنی پیرامون یقین میباشد.
خلاصه ماشینی:
"»5 آنگاه که یقین درست باشد نور سعادت در قلب انسان میدرخشد و وعده خدا درباره روزی دنیا و ثواب آخرت را تصدیق میکند و سراپای بدنش به خاطر وعیدهای خداوند و عتاب او خشوع میورزد و عمل می کند و از حرامها دوری میکند و عقل او نفس را به خاطر کوتاهی در یاد خدا و یادآوری اندیشهورزی مورد محاسبه قرار میدهد و صاحب چنین حالاتی سخنش یاد خدا و سکوتش فکر و نگاهش عبرتآموزی و یقین به کوتاهی آرزو که بیرغبتی و زهد نسبت به دنیا را به دنبال دارد و بیرغبتی به دنیا سخن حکیمانه را در پی دارد6چرا که ذهن از غصههای دنیوی خالی است.
و به این سبب سید رسل(ص)فرمودند:«اقل ما أوتیتم الیقین و عزیمه الصبر و من أوتی حظه منها لم یبال ما فاته من صیام النهار و قیام اللیل»4 فرمودند:«الیقین الایمان کله»5و نیز از آن حضرت مروی است که:«ما آدمی إلا و له ذنوب و لکن من کانت عزیزته العقل و سجیته الیقین لم تضره الذنوب لأنه کلما ذنبا تاب و استغفر و ندم فتکفر ذنوبه و یبقی له فضل یدخل به الجنه»6 حضرت امام صادق(ع)فرمودند که:«إن العمل الدائم علی الیقین أفضل عند الله تعالی من العمل الکثیر علی غیر یقین»7«مرتبه اول:علم الیقین است؛و آن اولین مرتبه یقین است و عبارت است از:اعتقاد ثابت جازم مطابق واقع."