خلاصه ماشینی:
"اهمیت کار او وقتی آشکارتر میشود که به خاطر بیاوریم در همین زمانه است که هنر اروپا و آمریکا به طرز بیسابقهای بر هنر معاصر ما سیطره پیدا میکند و از آن مهمتر آنکه هانیبال الخاص دانشآموخته نقاشی از آمریکاست.
هانیبال الخاص همواره مشرب قصهگویی ویژه نقاشان تاریخ هنر ایران را در آثارش مراعات کرده است.
نگاهی که او به مینیاتور،نقاشی قهوهخانهای و آثار ال گرکو و شاگال داشته بر همنسلان او پوشیده مانده،به طوری که میتوان گفت کمتر نقاشی در شصت سال گذشته توانسته است چنین استنباطی از زیباییشناسی هنر ایران را به آثارش وارد کند.
به عبارتی،او هم به واقعیات اجتماعی و سیاسی، هم به تجارب تاریخی و هم به نبض زندگی با همه شادیها و رنجهایش میپردازد،به طوری که میتوان گفت زندگی با همه نوساناتش در مجموعه آثار این نقاش کارکشته و معلم قدیمی بازتابی خلاق و ماندگار پیدا کرده است.
حتی آداب طرحهای دیده شده بر نقش برجستههای تاریخ آشور و ایران نیز به نوعی در نقاشیهای الخاص رعایت شده،مثل هدیه بردنها و دستهای به دعا برخاسته و...
هرچند که ممکن است نیت او به حیرت واداشتن بیننده نباشد،اما وقتی که رنگها چنین شاد و پرطنین در کنار هم مینشینند و درخت و اسب و آدمی چنین سبکبال در رقصی موزون بر صحنه قرار میگیرند،نگاه سرمست از باده حیرت میشود؛ حیرتی که از مکاشفه طرح و رنگ با پیامی که در پس آن است،حاصل میشود.
حتی آداب طرحهای دیده شده بر نقش برجستههیا تاریخ ایران و آشور نیز به نوعی در نقاشیهای هانیبال الخاص رعایت شده؛مثل هدیه بردنها و دستهای به دعا برخاسته."