خلاصه ماشینی:
"مقاله جستوجو برای درک نگاههای متفاوت به موسیقی غیردستگاهی1در ایران به دنبال نگاه آروین صداقتکیش <<هر یک از این آهنگهای مردم ما نمونه واقعی تکامل هنری است.
او با تلاش فوق العادهای سعی میکند به دل مفاهیم موجود در موسیقی راه یابد؛ مفاهیمی که شاید تا پیش از این برای او بیگانه بوده است.
اما توجه واقعی به موسیقیهای غیردستگاهی در ایران تقریبا از دهه 04 شمسی آغاز شده است؛زمانی که تحتتأثیر جریان قوم موسیقیشناسی در غرب11نگاهها معطوف نواحی مختلف ایران شد؛ذخیرهای عظیم از ماده موسیقایی کاوش نشده که در اختیار پژوهشگران قرار داشت.
هرچند که در دوره مورد بحث بیشترین نگرانی از مرگ یک سنت موسیقایی،معطوف به موسیقی دستگاهی بود اما جامعه دانشگاهی و روشنفکری وقت تا حدودی نسبت به این موضوع عکس العمل نشان داد.
شتاب تغییرات از یکسو و عکس العمل منفی جامعه روشنفکری غرب نسبت به این تغییرات فرهنگی باعث شده بود تا روشنفکران ایرانی نیز بزرگترین دغدغهشان مسئله هویت باشد.
نگاهی به تعداد جشنوارههای برگزار شده موسیقی در این دوره نشان دهنده افزایش توجه به موضوع است.
این جریان که بنا بود فرهنگهای موسیقایی را از مرگ نجات دهد یا یادگاری از آنان حفظ کند گاه باعث شد که تغییر درون آنها سریعتر شود.
(6)-گاهی اوقات هم دخالت مجدد در روند تغییر فرهنگی به شکل مصنوعی مرده را زنده نگه میدارد؛یعنی باعث میشود ساکنان فرهنگ هدف دریابند که به نفعشان است آن را حفظ کنند؛نه به عنوان هویتی گرامی بلکه به عنوان کالایی قابل عرضه."