چکیده:
تقدس از آغاز تمدنهای قدیم مانند مصر،یونان و ایران باستان و بین النهرین در خط و خوشنویسی مطرح بوده است اما دامنه تقدس در ادیان الهی و مخصوصا دین اسلام گستردهتر میگردد.تقدس به واسطه ارتباط انسان با خدا در آثار هنری معنی پیدا میکند، حکما و متفکران اسلامی به تبیین چگونگی این ارتباط در هنر میپردازند.در واقع حکمت با واژگان زیباییشناسی خاص خود،کلید فهم تقدس و کشف زیبایی در خوشنویسی اسلامی است که به فرهنگ عام و عرفان و تصوف نیز دامن میزند.نشانههای مقدس و سمبلیک در خوشنویسی اسلامی بهوفور یافت میشود که علاوه بر محتوا در فرم(ریخت) نیز قابل رویت است.خوشنویسی اسلامی میتواند از نظر محتوا مقدس باشد ولی فرم بهطور ذاتی،حتی با داشتن صفات والایی و زیبایی،مقدس نیست.
خلاصه ماشینی:
"و خوشنویسی مطرح بوده است اما دامنه تقدس در ادیان الهی و مخصوصا دین اسلام
حکما و متفکران اسلامی به تبیین چگونگی این ارتباط در هنر میپردازند.
اسلامی است که به فرهنگ عام و عرفان و تصوف نیز دامن میزند.
سمبلیک در خوشنویسی اسلامی بهوفور یافت میشود که علاوه بر محتوا در فرم(ریخت)
خوشنویسی اسلامی میتواند از نظر محتوا مقدس باشد ولی فرم
خوشنویسی نیز وجود مقدس خود را از قرآن گرفته
مختلف اسلامی در دست نیست،آنچه موجود است بهطور
سنتی را دارد و این اتفاقی مبارک است.
در هنر خوشنویسی اسلامی است که ریشه در جهانبینی
"هنر مقدس چیزی است که امر الهی در آن حاضر باشد،
هنر مقدس هنری است که در آن حضور و قرب حق باشد
مقالات اولین همایش اسلامی ص 42)هنر خوشنویسی در
یافتن هنر اسلامی میفرماید:قلب به منزله آینه است و لوح
هم ندارند،عالم خیال و مثال واسطه بین این دو مرتبه است.
است که گفته شده اعیان ثابته صورت اسماء الهیه هستند و
در این باره برگسون میگوید شهود آنگونه همدلی عقلانی است که به وسیله آن به درون
آغاز رشد خوشنویسی اسلامی با نگارش کتاب قرآن بوده
اسلامی بسیار مورد تاکید قرار گرفته است بورکهارت در این
نقطه،اولین عنصر در خوشنویسی اسلامی است که معیار
این نقطه همان نقطه دود مانند آغازین است که خداوند
قرآن است و سربازان آنها را بر تن میکنند(خوشنویسی و
دیگر از تقدس برخوردار بوده است اما در ادیان الهی همگام
هنر اسلامی کشف ارتباط با سرچشمه الهی است.
6)خوشنویسی اسلامی مملو است از نشانهها و رمزهایی"