خلاصه ماشینی:
"از مقدمه که بگذریم دربارهء نقشهای خوش آب و رنگ و زیبای کتاب این مشکل وجود دارد که مؤلف محترم پارهای از"مجلس"های مینیاتور نقاشان دیگر را از آن بهزاد دانستهاند و در نتیجه آثار بهزاد بیشتر از آن شده است که هنر شناسان (*) EbadollahBahari,Bihzad,MasterofPersianPaintingl.
استنباط از فضا در اندیشهء زمان چگونه است که نقش دنیای بیرون با دید امروزی چشم ما تفاوت دارد؟آیا علت را باید در نابلدی نقاش جست یا در تصور گذشتگان از عالم واقع و شناختی که از علم مناظر و مرایا داشتند؟ 11-تداخل طبیعت و معماری،حضور همیشگی طبیعت و طبیعت همیشه بهار یعنی باغ،حضور همیشگی نور حتی در آسمان شب تاریک ماه یا روشنی چشمه آب حیات در ظلمات از ویژگیهای دیگر مینیاتور است.
همین"پری"به مینیاتور خصلتی تزیینی میدهد زیرا تزیین با"نما"سروکار دارد و رویه چیزها را میپوشاند،مانند طرح و نقش و رنگ که همهء سطح قالی را فرا میگیرد یا کاشیکاری گنبدها و گلدستهها،البته منظور این نیست که هر اثر تزیینی باید الزاما سرشار از نقش و نگار باشد بلکه میخواهیم یاد آوری کنیم که حتی وقتی تزیین به چند خط یا طرخی اندک مایه بسنده میکند باز ناچار به تمامی رویه،نما یا فضای تزیین شده میپردازد.
چون نور که از مهر جدا هست و جدا نیست عالم همه انوار خدا هست و خدا نیست (*)دربارهء مینیاتور و تزیین میتوان نگاه کرد به بهترین جستاری که در این باره میشناسیم،از یوسف اسحاق پور: Youssef lshaghpour,La Miniature Persane,Paris,Farrago,1999 نقاشی که دانسته یا ندانسته چنین برداشتی از هستی دارد به جای آفتاب نگارگر نور آفتاب است."