خلاصه ماشینی:
"در دو دهه اول،زرتشتیان نیز تمایلی به اسلام نشان نمیدادند و شورشهای پیاپی آنان ناخشنودی شدید ایرانیان را نسبت به تهاجم اعراب نمایان (*)آخرین اثر فرهنگ مهر با عنوان زیر در سال 1977 در نیویورک انتشار یافت: A Colonial Legacy:The Dispute Over the Islands of Abu Musa,And the Greater and Lesser Tumbs.
[اعراب و ایرانیان مسلمانشده]در واکنشهای اولیه،ادبیات پیشگویانه زرتشتی و اسلامی را به یکدیگر مربوط میکردند و سپس به نوعی شکل میدادند تا وقایع گذشته را توجیه کنند و اتفاقات آینده را به عنوان وقایع اجتنابناپذیر پیشگوئی نمایند.
فروپاشی امپراتوری قدرتمند ساسانی که بر آئین زرتشتی بنا شده بود؛و تمایل نخبگان در حفظ ثروت و امتیازات اقتصادی و نفوذ اقتصادیشان بسیاری از زرتشتیان را بر آن داشت تا اسلام آورند.
نویسنده بیان میکند که روابط بین مسلمانان و زرتشتیان تابع قوانین عرفی، ضوابط قانونی،و تصمیمات قضائی بود و توضیح میدهد که هر دو دیگری را ناپاک میشمردند؛به همین دلیل هیچ یک اجازه نمیداد دیگری به عبادتگاه آنان وارد شود،در مراسم دفن حاضر گردد،و به گوشت و آب و غذای آنان دست میزدند.
بالاخره،نویسنده به قوانین محدودکننده حاکم بر تجارت بین مذاهب اشاره میکند و میگوید که زرتشتیان اجازه نداشتند در برخی مشارکتهای تجاری با مسلمانان وارد شوند و یا بعضی محصولات،کالاها،و حیوانات را معامله کنند.
با گسترش فرهنگ و قدرت اسلامی و نهادینه شدن ارتباطات بین جوامع،فقها و عالمان مذهب در موقعیتی قرار گرفتند که میتوانستند جزئیات مناسبات اجتماعی اقتصادی را تنظیم و اعمال کنند."