خلاصه ماشینی:
"محتشم السلطنه در آغاز این نوشته بر میهن پرستی خود تأکید میکند و به خواننده اطمینان میدهد که توصیههای او برای تغییرات همه ناشی از خلوص نیت و علاقهاش به ملت و مملکت است.
8محتشم السلطنه در این نوشته نویسندگان و روزنامهنگاران را به بزرگ کردن مجلس در نظر مردم تشویق میکند9و به آنها هشدار میدهد که از توهین به علما بپرهیزند زیرا آنان ویژگیهایی دارند که برای منافع عمومی مفید است،چنانکه رهبریشان در نهضت مشروطه نشان داد.
به گفتهای«مصطفی کمال پشتیبانی پرشور جامعهء روشنفکر را آگاهانه به سوی حزب جمهوری هدایت کرد،اما رضا شاه پشتوانهء مدنی آغازین را به تدریج از دست داد و چون نتوانست برای نهادهای خود بنیادهای اجتماعی فراهم کند، بدون مساعدت یک حزب سیاسی سازمان یافته حکومت کرد.
به عنوان مثال،در همان دورهء مشروطه،مؤید الاسلام،مدیر روزنامهء پرطرفدار حبل المتین،در پیشگفتار کوتاهی بر کتاب خود به نام مکالمهء سیاح ایرانی با شخص هندی،این نکات پنهان را چنین بیان میکند: «اروپاییان برخی از کتب[رومان]ملل اجنبیه را ترجمه نموده،و مینمایند؛ولی از آن ترجمه اصلاح اخلاق ملی،و رفع نواقص اخلاقی خود را خواستگار نمیشوند، بلکه قصد آنها اطلاع کافی و استعلام تامه از احوال و عادات آن ملت است،و این در صورتی ملت را فایده بخشد،که از خود فارغ شده بخواهد به دیگران پردازد.
این رمانها در همان حال که هنوز عمدتا تحت تأثیر ابعاد انسانگرایانهء ادبیات دورهء مشروطه بودند،بسیاری از ویژگیهای مهم دورهء رضا شاه را نیز منعکس میکردند و به تبع آن وجوهی از ذهنیت نوینی که در ایران در حال شکلگیری بود نشان میدادند.
"The Impact of Modernization on the Ulama in Iran, 1925-1941, Iranian Studies Vol. 26,Nos 3-4(Summer-Fall 1993),PP."