چکیده:
نوشتاری که ترجمه آن در پی میآید به موضوع توثیق عنوان مخطوط و مؤلف آن میپردازد.در آغاز مدخلی بر پیشینه این مقوله در دنیای عرب میگشاید و در ادامه به سرگذشت مخطوطاتی میپردازد که عناوین و نام مؤلفان آن بهگونهای دستخوش گمنامی،تحریف،تصحیف،اشتباه و غفلت قرار گرفته و آنگاه محققان،طی سالها تلاش علمی به عناوین صحیح و نام درست مؤلفان آنها دست یازیدهاند.
در جایجای مقاله مؤلف بر این مهم تکیه و اصرار داشته که فهرستنویسی علمی(به عنوان تکیهگاه اصلی محققان تراثی)بدون بررسی و کنکاش درونی متون، حاصل نمیشود
خلاصه ماشینی:
"بدین روش به نام مصنف این کتاب خطی دست یافت و تحقیق در عنوان آن
خلال بررسی و کنکاش متن آن،دریافت که مصنف کتاب در شرق سرزمینهای اسلامی و در قرن پنجم هجری زندگی کرده است.
عنوان و اسم مؤلف این نسخه و تاریخ استنساخ و نام ناسخ آن،جا افتاده است و
بعد از آن،دکتر ابراهیم عدوی و دکتر علی محمد عمر این نسخه را با عنوان درستش به سال
ورقهء 962-از کتابی از ثعالبی با عنوان الانیس فی غزل التجنیس یاد کرده است.
و معلوم است که ثعالبی کتاب دیگری با عنوان اجناس التجنیس دارد و منابع به
آلمانی در مورد این نسخه چاپ کرده و از طریق متن،به حقایق ذیل رسیده است:
صحت نسخه را کم ننموده،چه مؤلف در مقدمهء آن به عنوان کتاب اشاره کرده و گفته
بود که انتساب کتاب به جاحظ کذب و افترا بوده است.
رسالهء الحنین الی الاوطان منسوب به جاحظ موجود است و این مطلب میرساند که
زمخشری(متوفی به سال 835 هـ)و مانند اینها،و این دلیل قاطعی است که کتاب را به
6. دلیل آخار اینکه مؤلف این شرح،دارای دو کتاب نحوی بوده شامل:نزهة العین فی
این نسخه به تصحیح دکتر جلیل عطیه در بیروت به سال 4041 هـ4891/ م انتشار یافت.
این کتاب را دکتر سامی مکی عانی تصحیح و در سال 2791 م در بغداد به چاپ رسانید.
چاپ اول این کتاب در بیروت(سال 7041 هـ7891/ م)به تصحیح دکتر طارق جنابی صورت گرفت.
بروکلمان گفته که این کتاب در قاهره به سال 7231 هـ با عنوان العقد النفیس به چاپ رسیده(ص 361)؛و"