چکیده:
تاکنون دربارهی روانشناسی اسلامی پیشنهادهایی شده است که به نظر نمیرسد بتواند بر سدهای نظری در راه فراهم آوردن موضوعی برای روانشناسی چیره گردد.برخی روح آدمی،برخی دیگر نفس،و گروه سوم فطرت یا آفرینش خدایی انسان را موضوع آن دانستهاند.اما هر یک از این پیشنهادها را میتوان در زمینهی توانایی فراهم آوردن موضوعی برای پژوهشهای علمی روانشناختی،به شیوهئی به چالش خواند.این نوشتار،تلاشی آغازین برای فراهم آوردن جای گزینی برای این دیدگاهها است.بر این اساس، جایگزین پیشنهادهای سهگانهی یادشده را میتوان در مفهوم اسلامی عمل جست و جو کرد و آن را موضوعی مناسب برای روانشناسی انگاشت.این از آن رو است که عمل از چنان گسترهئی برخوردار است که میتواند همهی آدمیان را در برگیرد؛خواه به خدا باور داشته باشند یا نه؛ خواه فطرتشان بیدار باشد یا نه.عمل،آن گونه که در متون اسلامی آمده،نمایندهی رفتاری(دیدنی یا نادیدنی) است که دستکم بر سهگونه مبنا استوار است:شناخت، عاطفه،و اراده.عمل،افزون بر آن که موضوعی مناسب برای روانشناسی است،همچنین،مفهومی کلیدی در ارجاع به ماهیت یا هویت آدمی است.
خلاصه ماشینی:
"161-271 به سوی روانشناسی اسلامی: درآمدی برای گذر از سدهای نظری دکتر زهره خسروی دانشیار دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا دکتر خسرو باقری استادیار دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه تهران چکیده تاکنون دربارهی روانشناسی اسلامی پیشنهادهایی شده است که به نظر نمیرسد بتواند بر سدهای نظری در راه فراهم آوردن موضوعی برای روانشناسی چیره گردد.
اما هر یک از این پیشنهادها را میتوان در زمینهی توانایی فراهم آوردن موضوعی برای پژوهشهای علمی روانشناختی،به شیوهئی به چالش خواند.
این نوشتار،تلاشی آغازین برای فراهم آوردن جای گزینی برای این دیدگاهها است.
بر این اساس، جایگزین پیشنهادهای سهگانهی یادشده را میتوان در مفهوم اسلامی عمل جست و جو کرد و آن را موضوعی مناسب برای روانشناسی انگاشت.
این از آن رو است که عمل از چنان گسترهئی برخوردار است که میتواند همهی آدمیان را در برگیرد؛خواه به خدا باور داشته باشند یا نه؛ خواه فطرتشان بیدار باشد یا نه.
عمل،افزون بر آن که موضوعی مناسب برای روانشناسی است،همچنین،مفهومی کلیدی در ارجاع به ماهیت یا هویت آدمی است."