چکیده:
بررسی نگرش و برخورد مکاتب و اقوام گذشته با زن،تا حدی موقعیت و جایگاه تاریخی او را برای ما تبیین میکند.در دورهای،منزلت و ارزش زن در ردیف حیوانات اهلی،ابزار کار و تولید بود و زمانی نیز برای اطفای شهوات از او استفاده میشد.در قبال این همه کار طاقتفرسا،زن از حد اقل حقوق خویش محروم بود؛نه اختیاری در خانه و تصرف اموال داشت،نه نقشی در تربیت فرزندان و نه بهرهای از دانش و بینش.بالاتر از همه،زن در بعضی جوامع حق حیات نیز نداشت و همهچیز وی به شوهرش وابسته بود؛به گونهای که پس از مرگ او،حق زندگی را از زن میگرفتند.این مقاله میکوشد موقعیت و جایگاه زن را در تورات،انجیل و قرآن بررسی نماید.ازاینرو،ابتدا به وضعیت زن در کشورهای متفاوت،و سپس به تبیین مقام زن در کتب آسمانی میپردازد.
خلاصه ماشینی:
است که این کتاب آسمانی به جایگاه و نقش زنان میدهد.
فرعون،حضرت مریم،ساره،هاجر،خدیجه کبری و فاطمه زهرا علیها السلام نه تنها در قرآن، بلکه در کتب دیگر از جمله تورات نیز به بزرگی یاد شده است.
زندگی مرد محسوب نمیشد؛زیرا اعتقاد یونانیان بر این بود که زن زاییده شیطان و
در این قانون نامه آمده است:زن وفادار باید به
برای مرد دشوار است که خود را از گناه دور نگه دارد،
گردیده و گفته شده که پایه زندگی اجتماعی یهود خانواده است وبه هیچ وجه زن
زن محدود میگردید،او مشکل زن در آفرینش(از نظر تورات)این است که با مار
از این روی،مار میداند که اگر تلاش کند بتواند زن را موافق خود
در تورات،زن به عنوان پارهای از جسم مرد آفریده شده است که همواره وابسته
یهوه خود آفریده تصور و و خیال قوم یهود بود و این قوم نیز مانند
پولس چنین آمده:«مرد از زن نیست،بلکه زن از مرد است و نیز مرد به جهت زن
آفریده نشده،بلکه زن برای مرد آفریده شده است.
پولس به قرنتیان،باب 7،آیه اول)اما این کاری دشوار است و از عهده مرد بر نمیآید که
رابطه محدود نیز باید هم مانند گذشته زن جنس دوم محسوب شود و باز هم مرد
در این زمینه بیان شده است:«در اندیشه و تعالیم کشیشان مسیحی نیز وضعیت
شوهر نمود؛چرا که این مرد بود که شبیه خداوند آفریده شده بود،نه زن.
پس شما زنان نیز باید در هر امری با کمال میل از شوهر خود اطاعت
این تناقض،به دلیل تحریف است؛چون در تورات اصیل نیز زنان وضعیت