چکیده:
ویستن هیو آدن(1973-1907)شاعر و نویسنده انگلیسی همانند مسافر سرگردان بسیاری از اشعارش زندگی پرفراز و نشیبی را سپری نمود و اندیشمندان و مکاتب فکری گوناگونی بر وی تأثیر گذاردند.این عدم ثبات و گزینش مشربهای فکری مختلف و گاه متضاد باعث کاهش محبوبیت آدن گردید به ویژه هنگامی که در اوج شهرت و محبوبیت به واسطه تفکرات مارکسیستی،به ناگاه دوبارهبه مذهب روی آورد.باوجوداین در تمام این تجارب بسیار متفاوت،عشق به عنوان عنصری وحدتبخش جلوهگر میشود که در اشعار اولیه در نازلترین مرتبه یعنی عشق نفسانی و خود مدارانه است که نماد آن اروس خدواند اساطیری است و عالیترین درجهء آن عشق روحانی یعنی عشق به خالق هستی و در نتیجه عشق به گل هستی است که آگاپه نماد آن میباشد.
خلاصه ماشینی:
"اروس خدای عشق و نماد غریزه حیات است و همانند بسیاری از نمادها مفهومی دوگانه دارد به این معنا که در ارتباط تنگاتنگ با مفهوم مرگ نیز هست.
"و نیز در تفاوت اروس و آگاپه در نقد مسیحیت و فرهنگ کلاسیک میگوید: "همانگونه که سنت آگوستین روشن ساخته،تجارب جمعی و فردی بشر تنها در سایه مسیحیت معنا مییابد که اصل محوری آن تثلیت است،پیدایش این باور که خداوند،عشق است -نه اروس که تمایل به تصاحب چیزی است که فاقد آن هستیم او آگاپه است،ارتباطی دو سویه،احساسی پوثا و عاری از قید و بند".
9 در بخش سوم"نامهء سال نو"آدن آزادی و اراده را تنها در صورتی مثبت میداند که عملکرد این دو هماهنگ با اصل یا قانونی باشد که قابل اعتمادتر و معتبرتر از امیال فطری و غریزی بشری است.
"به هر کرانه بنگریم/بشر اسیر آزادی خویش است" ("نامهء مال نو"ابیات 78-6821) فدر معتقد است که آدن در مرحله پایانی تکامل شعری خود در تلاش است تا"اسطوره مسیحی وحدت لاهوت و ناسوت و رستگاری را به عنوان قانونی تاریخی جایگزین اسطوره جمعی و سیاسی اروس"نماید.
"در کتاب دوم این اثر منظوم(کمدی الهی)که به شرح دیدار دانته از برزخ میپردازد،گناهکاران به سه گروه عمده تقسیم شدهاند، آنهایی که گناهشان در زندگی عشق افراطیشان نسبت به خود یا همسایگانشان بوده،آنان که محبتشان به پروردگار در خور ذات وی نبوده و آنان که متهم به عشقی انحرافی هستند.
آدن همانند اکثر مسیحیان از دوگانگی موجود در وجود انسانی در رنج است بهطوری که در ابتدای تجربه شاعری خود به یکسو و در انتها به سمت و سوی مقابل حرکت میکند.
H. Auden,Collected Longer Poems(London:Faber and Faber Limited,1968)P."