خلاصه ماشینی:
"میتوان الگو و طرح داستانی غرب را گرفت و از آن بهره برد اما محتوا و دیالکتیک محتوا باید از آن خود ما شده باشد وگرنه کار به نسخهبرداری منحصر میشود و آنگاه شخصیتهایی میپردازیم که نمونهء آنها یا در جامعه نیست یا بسیار کم است.
برای چه بدهد؟برای انتقام گرفتن از شهادت یوسف؟آیا راه دیگری برای زن موجود نیست؟آیا برای اصلاح جامعه راه دیگری جز مبارزههای انقلابی نیست؟ گرایش به حاشیه رفتن و کش آوردن مطلب طوبا در رومان پارسیپور دختر آقای ادیب نخست در فضا و زمینهای واقعی (Real) به روی صحنه میآید(کتک خوردن ادیب بدست افسر فرانسوی،واکنش مردم کوچه و بازار،شکایت ادیب به مقامات مملکت،آمدن افسر فرانسوی به عذرخواهی،گرد آمدن مردم در کوی و بام برای تماشای او و برخی رویدادهای مهم یا جزیی پایانه (به تصویر صفحه مراجعه شود) عصر قاجاریه)اما طوبا به زودی از مسیر واقعی منحرف میشود و سیر اکتشافی خود را در جستجوی ناشناختهها آغاز میکند.
عروس تازه،دخترکی است که فاصله سنی زیاد با شوهرش دارد و چون در کوچه هره و کره به راه انداخته است از شوهرش سخت کتک میخورد،میرزا ابو تراب باور دارد که تنبیه بدنی میتواند زنان سرکش را رام سازد و اتفاقا عروس جوان نیز گویا در دل مایل کتک خوردن است و وقتی کتک خورد«بهتر رکاب میدهد»!در این میان دختر زن نخست میرزا ابو تراب به رغم نوازش پدر و مادر بزرگ خود را تنها میبیند و به حال مادر دل میسوزاند و هر شب در میان گریه و اندوه به خواب میرود."