خلاصه ماشینی:
"دلیل انتخاب آثار این چهار شاعر نیز این بود که دکتر شفیعی کدکنی و شاملو در زمره شاعرانی هستند که بخش عمده اشعار آنان به شعرهای بلند(یا حداقل بلندتر از طرح)اختصاص یافته و در مجموعه،میل آنها به سرودن شعرهای بلند بیشتر است،اما در عین حال،طرحهای آنها در فضای شعر معاصر حضور و تأثیری پر رنگ و در خور توجه داشته است.
معمولا کلماتی که در ابتدا یا انتهای سطر قرار میگیرد،اهمیت ویژهای دارند و دقت در طرحهای بررسی شده نشان میدهد که میتوان انواع زیر را برای آن بر شمرد: 1-1-2-نوشتن کلمات در ابتدای سطر یا طرح نمونهها: در طرح خاک از جلالی،آمدن«خاک»در سطر اول و همچنین،قرار گرفتن آن در ابتدای سطر آخر،بیان کننده تأکید شاعر بر مفهوم آن است.
اینکه عواملی نامشخص عقاب را درون قاب نهاده باشند و به جای چشمان تیزبین او،دو مهره سیاه قرار داده باشند،به نحوی تسلیم عقاب را در برابر آن عوامل بیان میکند با این تفاوت که با جدا نوشتن واژه«نهادهاند»،لزوم این تسلیم برجسته و مؤکد میشود(برای دیدن نمونههای دیگر ر.
3. شگردهای معنوی 1-3-تقابل و هماهنگی بین واژهها و عبارتها شاعر گاه با به کاربردن کلمات متضاد و مفاهیم متقابل یا هماهنگ یا هر دو آنها با هم،فرم و ساختاری خاص به شعر خود میدهد و بدین صورت مقصود خود را بیان میکند.
عوامل مختلفی باعث ایجاد فرم و ساختار خاص در هر طرح می شود که هر شاعر با توجه به فضای آنطرح،ذوق،میزان مطالعه و مهارتش در به کارگیری این فنون،از آنها بهره میگیرد و مفاهیم، تصاویر و احساسات خود را به خواننده منتقل میکند."