خلاصه ماشینی:
"با آنکه تصمیمگیری درباره عناوین بالا، بر اساس اطلاعات موجود در نسخههای خطی و فهرستها غیر ممکن است، ما دلیل متقنی برای ترجیح نام دقائق الحقائق در اثر دیگر احمد رومی، الدقائق فی الطریق یافتهایم؛در این اثر بارها، نام دقائق الحقائق آمده است(مثلا برگ 12 ب، 151 ب).
اکنون با توجه به اینکه این اثر در سال 727 ه ق(برگ 163 ب 1-8)تألیف شده است و-چنانکه پیش از این اشاره شد-عنوان دقائق الحقائق بارها در اثر دیگر احمد رومی یعنی الدقائق فی الطریق که احتمالا در سال 725 12 ه ق تألیف شده، آمده است و نیز از آنجا که دقائق الحقائق به عنوان اثری واحد شامل 80 فصل توصیف شده است، نه به عنوان ترکیبی از کتاب حقایق و کتاب دقایق که به ترتیب شامل 80 و 40 فصلاند، 13 لذا فکر میکنم دلایل قاطعی در دست داریم که نادرستی سخنان فنکگل را نشان میدهد.
میتوان گفت که تفسیر احمد بر این آیه، موضوع اصلی ام الکتاب و نیز دقائق الحقائق و بخش کلامی الدقائق فی الطریق را تشکیل میدهد:عرش(در این آیه)آنچنانکه در غالب آثار و نوشتههای صوفیه آمده، همچون دل مؤمن راستین تفسیر شده است.
تهران، کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، شماره 8538(این نسخه قبلا در تملک بدیع الزمان فروزانفر بوده است)، آسیب دیده، اما با وجود این نسخه خوبی است، دارای 194 برگ، به خط نستعلیق روشن، بیتا(احتمالا سده 10 ه ق)سرآغاز(برگ 1 ب)اندکی با دیگر نسخههای خطی دقائق الحقائق متفاوت است(بعد از بسم الله)«الحمد لله رب العالمین و الصلوة علی خیر خلقه و مظهر لسان حقه محمد و آله اجمعین»."