خلاصه ماشینی:
"در این عکسها هیچ کجا هویت شاه مطرح نیست و اولین نشانههای تصویرسازیجامعه از خود میباشد که به ثبت مظاهر تمدن جدید و تجدد که حاصل فعالیتهایگروهی بود پرداخته است.
(عکس شمارۀ 258-4) (به تصویر صفحه مراجعه شود)[258-4] ویت شاه در برخورد با هویت نخبگان،بروز هویت تودۀ پیرو شاید بتوان گفت که ناصر الدین شاه خود برای اولین بار ماهیت سیاسی عکس را درایران همراه با دستور عکسبرداری از زندانیان به زنجیر کشیده عنوان نموده است(عکسشمارۀ 953-1).
(به تصویر صفحه مراجعه شود)[953-1] آن عکاس هم که به هنگام عکسبرداری از جسد به دار آویخته میرزا رضای کرمانیدر میدان مشق سایه خود و دوربینش را چهارچوب عکس قرار داده،میدانسته که از&%01044IMTG010G% لحظهای تاریخی عکس گرفته است و سایهاش را به منزله امضایش ثبت نموده است.
6 اولین عکسها نشاندهندۀ کنجکاوی جمعی است که در مقابل دوربین قرار گرفتهاند وعمل عکسبرداری از خویش را برای اولین بار تجربه میکنند(عکسهای شمارۀ 30-8،31-8،85-8،4598-4 و تمام عکسهای سورگین در این مجموعه).
ایناناسلحه به دست،تصویر جان بر کف بودن را القا مینمایند(عکسهای شمارۀ 38-8،و614-8 همین مجموعه) تحول مهمی که با استبداد صغیر همراه بود و خود را در عکسهای پرتره برای اولینبار عیان ساخت افزایش قابل ملاحظهای از عکسهای پرتره فردی اشخاص گمنام مسلحمیباشد.
جنبش مشروطه به (به تصویر صفحه مراجعه شود)[4905-1] اینان آگاهی از طبقه خود را داد و استبداد صغیر وابستگی به مردم را عیان ساخت،کهتمام در عکسها مشهود است.
مشروطیت قدمعکاسان را به خیابان باز نمود و همراه با آن هیجان تصویرسازی از جنبش چنان بود کهاین تصاویر بخش عظیمی از این حافظه را به ناگاه به خود اختصاص داد،تصاویری که درکنار و همطراز تصاویر شاه قرار گرفت."