خلاصه ماشینی:
"&%02604IMTG026G% (به تصویر صفحه مراجعه شود)آیات عظام آخوند ملا محمد کاظم خراسانی،میرزا حسینآقا تهرانی،ملا عبد الله مازندرانی[6829-1 ع] از ماحصل سه نظریۀ فوق چنین میتوان نتیجه گرفت که رأی دکتر حائری بر رویکردجامع فقهی صاحب جواهر الکلام بنا شده و نظریۀ استاد مطهری نیز بر بازتاب و موجسیاسی تحریم تنباکو شیرازی در ایران استوار گردید،در حالی که اجماع پژوهشگران برتأیید نظر عنایت در خصوص اولویت تمرکز مرجعیت بر شیخ انصاری قرار دارد.
حال با تبیین مبانی و خاستگاه اقتدار مرجعیت،در بخش بعدی مقاله در آغاز،ضمنبررسی مختصر زندگانی آیت الله بروجردی،چگونگی نیل ایشان به مقام مرجعیت رامورد بازکاوی قرار میدهیم تا از این رهگذر اهمیت و گسترۀ نفوذ مواضع و عملکردایشان را از منظر تودههای مؤمن مذهبی نمایان گردد و سپس سوابق رفتار سیاسی آنمرحوم را از دورۀ رضا شاه طرح میکنیم،و در ادامه،تا دهۀ نخست سلطنت محمد رضاشاه و همچنین رویکرد ایشان به مسئلۀ ملی شدن صنعت نفت و دولت مصدق را بررسیمیکنیم کودتای 28 مرداد از منظر ایشان،بحث پایانی این مقاله را تشکیل میدهد.
از اینرو آنان ترجیح میدادند درانتخاب میان دولت دکتر مصدق با احتمال به قدرت رسیدن حزب توده و سلطنتمحمد رضا شاه،این مورد اخیر را بپذیرند؛زیرا حداقل بر اساس قانون اساسی مشروطه،رسمیت مذهب شیعه پذیرفته شده بود متأسفانه از یادماندههای خاطرهگویان آن دوره،سخنی دربارۀ مواضع آیت الله بروجردی در روزهای حد فاصل 25 تا 28 مرداد به میاننیامده است تا با صراحت از موضع ایشان در برابر فرار شاه و کودتای اول بتوان آگاه شد؛ولی در میان اسناد مربوط به آیت الله بروجردی در کتاب مرجعیت در عرصۀ اجتماع و سیاستدو سند وجود دارد که از این جهت حائز اهمیت است."