چکیده:
از آنجا که اغلب فیلم نامههای استان لرستان با محور روابط خویشاوندی و الگوهای ازدواج در جوانان در بستر ویژگیهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سنتی شکل گرفته و واقعیات اجتماعی جامعه سنتی لرستان را انعکاس میدهند، بررسی این مضمون مدخلی برای ارائه چشم اندازی از مناسبات و معیارهای اجتماعی_ فرهنگی جامعه سنتی لرستان است. دراین پژوهش با استفاده از تئوری بازنمایی و نیز تئوری تفسیر انسانشناسی تلاش دارد نقش جوانان در ساختار خویشاوندی قوم لر در استان لرستان شناسایی نموده و الگوهای حاکم بر روابط خویشاوندی و ازدواج جوانان را بر اساس جامعه مورد مطالعه (4 فیلم منتخب) که بازتابکننده واقعیات اجتماعی است، بشناسد.
خلاصه ماشینی:
"قوم لر از کهنترین اقوام ایرانی است که دارای فرهنگی با ویژگیهای خاص بوده و برخی از عناصر فرهنگی این قوم متفاوت از دیگر اقوام ایرانی است واین ویژگیهای خاص که شامل زبان، رسوم، عادات، هنرها و دیگر عناصر فرهنگی است باعث تمایز خرده فرهنگ قوم لر ازدیگر اقوام ایرانی شده است و حال فیلمهای سینمایی مربوط به قوم لر و موضوعات مطرح شده درآن مجموعه پیچیدهای است که شرایط طبیعی، اجتماعی، آداب ورسوم، هنجارها و ارزشهای این قوم را بازنمایی کرده و از آنجا که سینما بدون در نظرگرفتن تفسیر معانی موجود درآن برای یک انسان شناس اهمیت چندانی ندارد ما سعی کردیم به تفسیراین معانی از خلال علایم و نشانههای بازنمایی شده دراین فیلمها بپردازیم تاشاید بتوانیم گوشهای از فرهنگ یعنی ساختار خویشاوندی و کارکردهای ازدواج جوانان درقوم لر را بررسی کنیم، زیرا رابطه سینما با فرهنگی که فیلم در بستر آن شکل میگیرد رابطهی یکسویه، گزینشی و فرعی نیست و سینما همواره سرشتی فرهنگی و اجتماعی دارد (اجلالی، 80:1383).
دراین پژوهش مساله اصلی ما شناخت نقش جوانان در ساختار خویشاوندی قوم لر است که با توجه به بررسی ساخت و کارکرد نظام خویشاوندی درآن قوم، انواع ازدواجهای تحمیلی برای جوانان و کارکردهای این ازدواجها در حفظ و بقا نظام اجتماعی، با توجه به فیلمهای ساخته شده در آن قومیت مورد بررسی قرار میگیرد، زیرا یکی از نهادهای اولیه اجتماعی که به دلیل وابستگی و پیوستگی دائمی با ساختارهای خرد و کلان جامعه، در اکثر فیلم نامههای قوم لر متجلی شده است خانواده و ازدواج است."