چکیده:
اعمال انسانی عبارت از حرکات و سکناتی که برحسب ارادهی انسان عاقل از او سر میزند مداومت بر اعمال نیک و مکرمتهای حمیده سبب پیدایش صفات و فضائل حمیده و حسنه میگردد و تکرار و پیگیری عادات و کردار زشت زمینهساز پیدایش صفات بد و رذیله خواهد بود.اگر روانکاوان دینی و علمای اخلاق در کتابهای مربوطه صحبت از فضائل و مکرمتهای اخلاقی و یا تهذیب و تزکیه انسان از اعمال بد و اخلاق رذیله داشتهاند تأکید بر همین موضوع بوده است.کسانی که در پرتو انس با قرآن کریم و در جستجوی کمالات معنوی و سعادتمندی ابدی و تحصیل سلامت و آرامش روح و روان و فراهم آوردن بهداشت روحی و روانی و جسمی هستند به صورت اجمال بر این موضوع آگاهی یافتهاند که یکی از گناهان کبیره و رذائل اخلاقی که مداومت و تکرار آن سلامت جسمی و روحی و آرامش و امنیت انسان را سلب و راه صعود به کمالات معنوی و قرب الی الله را مسدود و زمینههای آلودگی روح و روان و سقوط انسان را رقم میزند ظن و گمان بد است.در این مقاله در پی طرح آیهی غیبت به بررسی و تبیین انواع سوء ظن از منظر قرآن کریم و احادیث پرداختهایم.
خلاصه ماشینی:
"ظن و تجسس از منظر قرآن و روایات *محمد حسن صرام مفروز*گروه معارف دانشگاه صنعتی اصفهان *چکیده: اعمال انسانی عبارت از حرکات و سکناتی که برحسب ارادهی انسان عاقل از او سر میزند مداومت بر اعمال نیک و مکرمتهای حمیده سبب پیدایش صفات و فضائل حمیده و حسنه میگردد و تکرار و پیگیری عادات و کردار زشت زمینهساز پیدایش صفات بد و رذیله خواهد بود.
انواع ظن همانگونه که ملاحظه کردید آیه شریفه متضمن نهی از بسیاری از ظنها و گمانها بود و بیان شد که مراد از این ظنها در آیه مذکور همان گمانهای بد است و در شرع مقدس اسلام ظنهای خوب نه تنها مذموم بلکه ممدوح نیز هستند.
در مورد حسن ظن به خداوند روایات و احادیث فراوانی وجود دارد از جمله از امام باقر(ع)از قول رسول (ص):روایت شده است که خداوند متعال میفرماید: «لا یتکل العاملون لی علی اعمالهم التی یعملونها لثوابی فانهم لو اجتهدوا و أتعبوا أنفسهم أعمارهم فی عبادتی کانوا مقصرین غیر بالغین فی عبادتهم کنه عبادتی..."