چکیده:
موضوعی که در این مقاله و چهار قسمت متوالی به منظر شما خوانندگان محترم تقدیم میگردد یکی از موضوعات مبتلا به فردی، اجتماعی،اقتصادی و تربیتی است.قرآن کریم دو نوع فرهنگ و زندگی را پیش روی مخاطبان خود ترسیم نموده است.یکی فرهنگ و زندگی تکاثری و دیگری فرهنگ و زندگی کوثری است.سرفصل این دو نوع فرهنگ و زندگی اگرچه از سورههای تکاثر(یکصد دومین سوره قرآن در جزء سی)و سوره کوثر(یکصد و هشتمین سوره قرآن)نشأت گرفته و لیکن به نوبه خود حجم وسیعی از آیات وحیانی و روایات معصومین(علیهم السلام)را به خود اختصاص داده است.قرآن و روایات،فرهنگ و زندگی کوثری را فرهنگ و حیات طیبهی محمد و آل محمد(ص)قلمداد نموده است و فرهنگ و زندگی تکاثری را فرهنگ و زندگی شیاطین انسی و جنی و مستکبران و منافقان در طول تاریخ به حساب آورده است.کسانی که از فرهنگ و زندگی کوثری تبعیت میکنند از 2Lخلقیات و روحیات صاحبان این فرهنگ و زندگی بهرهمند شده و آثار مطلوب آن را از این دنیا به سرای آخرت میبرند و همچنین کسانی که از فرهنگ و زندگی تکاثری پیروی و دنبالهروی میکنند،اخلاق و روحیات متکاثرات مستکبر را دارند که قرآن کریم مصادیقی از آنها را با عناوینی همچون نمرود،فرعون،قارون،ابرهه، ابو جهل،ابو لهب ذکر نموده است.آنچه در این قسمت به آن پرداختهام سیمای فرهنگ و زندگی تکاثری است.
خلاصه ماشینی:
"کسانی که از فرهنگ و زندگی کوثری تبعیت میکنند از خلقیات و روحیات صاحبان این فرهنگ و زندگی بهرهمند شده و آثار مطلوب آن را از این دنیا به سرای آخرت میبرند و همچنین کسانی که از فرهنگ و زندگی تکاثری پیروی و دنبالهروی میکنند،اخلاق و روحیات متکاثرات مستکبر را دارند که قرآن کریم مصادیقی از آنها را با عناوینی همچون نمرود،فرعون،قارون،ابرهه، ابو جهل،ابو لهب ذکر نموده است.
خلاصه این اوصاف عبارت است از بازیچه دنیا بودن و سرگرم گشتن به بازیها کودکانه، بیهودگی و عدم توفیق در دستیابی به حقایق، علاقهمندی به تجملات و زیب و زیورهای دنیوی و سپس بیداری حس ویرانگر تفاخر و فخرفروشی بر دیگران،و در نهایت میل و رغبت مفرط به تکاثر و افزونطلبی در مال و افتخار به داشتن فرزندان بیشمار.
9 *ریشههای بروز حس افزونطلبی: علل زیادی در ایجاد این حس مؤثرند که به برخی از آنها اشاره میکنیم:وجود قوه شهوانی و تمایل و گرایش به حیوان صفتی،ریشه و منشأ اصلی آشکار شدن این حس در آدمیان عنوان شده است که ارتباط ایشان را با ماورای عالم ماده قطع و توجه آنها را به دنیا افزون میسازد.
42 *افزونطلبی و ضایعات اجتماعی و اقتصادی آن: تکاثرطلبی نه یک درد فردی،بلکه همانگونه که ابتدا نیز اشاره شد،پدیدهای شوم و اجتماعی است که در صورت عدم کنترل، همچون غدهای سرطانی در پیکره اجتماع ریشه دوانده و جوامع انسانی را گامبهگام به انحطاط و نابودی میکشاند.
در ثروتاندوزی دنیا آرامش و آسایش وجود ندارد لیکن شیطان در آدمی چنین وسوسه میکند که جمع مال باعث راحتی و آسایش است و او را به رنج فزونطلبی و پاسخگوئی به حساب و کتاب در دنیا و آخرت مبتلا میسازد."