چکیده:
نویسندگا در این مقاله،تعدادی از اسطورههای ملی را،که با داستانهای قرآنی و اسلامی شباهت دارند،تطبیق و بررسی کردهاند؛از جمله«برادرکشی فرزندان فریدون با برادرکشی قابیل و هابیل»،«به آسمان رفتن کاووسشاه با به آسمان رفتن فرعون»،«قصهی داراب از آب گرفته شده با قصهی موسی(ع)»،«خواب دیدن ضحاک برای تولد فریدون با خواب دیدن نمرود برای تولد ابراهیم(ع)»،«ادعای خدایی جمشید با ادعای خدایی فرعون»، «قصهی تهمورث دیوبند با سلیمان(ع)»،«ماجرای سیاوش و سودابه با یوسف و زلیخا»،«رفتن سیاوش در آتش با رفتن ابراهیم(ع)در آتش»،«قصهی نخستین زوج از نطفهی کیومرث با نخستین زوج از آدم(ع)»،«به چاه انداختن در اسلام».در اینجا،به دلیل محدودیت صفحات مجله و همچنین آشنایی دبیران با چنین مجموعههایی،تنها به درج چند نمونه از آنها اکتفا میشود.
خلاصه ماشینی:
"پس از چندی که فریدون پیر شد چون سلم و تور از بهرهی خود از کشور پدر ناراضی بودند فرستادهای نزد فریدون فرستادند و به او گفتند به پدرشان گوید:پس آنگه بگویش که ترس خدای بباید که باشد به هردوسرای نجستی به جز کژی و کاستی نکردی به بخشش درون،راستی یکی را دم اژدها ساختی یکی را به بر اندر افراختی یکی تاج بر شد به بالین تو برو شاد گشته جهانبین تو در پی اعتراض دو برادر،ایرج جهت صلح،بیخبر از اندیشه سوء آنها،به نزد آندومیرود:برفتند با او به خیمه درون سخن بیشتر بر چرا رفت و چون بدو گفت نور ار تو از ما کهی چرا بر نهادی کلاه مهی تو را باید ایران و تخت کیان مرا بر در ترک بسته میان؟ برادر که مهتر به خاور بن رنج به سر بر تو را افسر و زیر،گنج چنین بخششی کان جهانجوی کرد همه سوی کهتر پسر روی کرد و اینچنین،طمع و حسادت به چکیده نویسندگا در این مقاله،تعدادی از اسطورههای ملی را،که با داستانهای قرآنی و اسلامی شباهت دارند،تطبیق و بررسی کردهاند؛از جمله«برادرکشی فرزندان فریدون با برادرکشی قابیل و هابیل»،«به آسمان رفتن کاووسشاه با به آسمان رفتن فرعون»،«قصهی داراب از آب گرفته شده با قصهی موسی(ع)»،«خواب دیدن ضحاک برای تولد فریدون با خواب دیدن نمرود برای تولد ابراهیم(ع)»،«ادعای خدایی جمشید با ادعای خدایی فرعون»، «قصهی تهمورث دیوبند با سلیمان(ع)»،«ماجرای سیاوش و سودابه با یوسف و زلیخا»،«رفتن سیاوش در آتش با رفتن ابراهیم(ع)در آتش»،«قصهی نخستین زوج از نطفهی کیومرث با نخستین زوج از آدم(ع)»،«به چاه انداختن در اسلام»."