خلاصه ماشینی:
"com آینهء معرفت (فصلنامه علمی-پژوهشی فلسفه و کلام اسلامی) سال پنجم،شمارهء 13/زمستان 1386 صاحب امتیاز: دانشگاه شهید بهشتی دانشکدهء الهیات و ادیان مدیر مسئول: دکتر حسن سعیدی سردبیر: دکتر محمد علی شیخ مدیر داخلی: دکتر زکریا بهارنژاد اعضای هیئت تحریریه به ترتیب الفبا: دکتر محمد ابراهیمی ورکیانی(استادیار دانشگاه شهید بهشتی)،دکتر سید علی اکبر افجهای(استاد دانشگاه علامه طباطبایی)،دکتر رضا اکبریان(دانشیار دانشگاه تربیت مدرس)،دکتر محسن جوادی (دانشیار دانشگاه قم)،آیت الله دکتر سید حسن سعادت مصطفوی(دانشیار دانشگاه امام صادق)،دکتر حسن سعیدی(استادیار دانشگاه شهید بهشتی)،دکتر محمد علی شیخ(استاد دانشگاه شهید بهشتی)،دکتر منوچهر صانعی(استاد دانشگاه شهید بهشتی)دکتر قربان علی علمی(دانشیار دانشگاه تهران) همکاران علمی این شماره به ترتیب الفبا: دکتر محمد ابراهیمی ورکیانی،دکتر احمد احمدی،دکتر حسن احمدی،دکتر محمد ایلخانی،دکتر زکریا بهارنژاد،دکتر محمد رضا تاجیک،دکتر مهناز توکلی،دکتر ابراهیم دادجوی،دکتر سید محمد اسماعیل سید هاشمی،دکتر عبد الله شکیبا،دکتر امیر عباس علیزمانی،دکتر منوچهر صانعی،دکتر محمد تقی فعالی،دکتر ابوالفضل محمودی،دکتر حسین مقیسه،دکتر منصور میر احمدی مترجم چکیدهها: دکتر محمد رضا عنانی سراب ویراستار: فروغ کاظمی صفحهآرا: مریم میرزایی صفحات اولیه بسم الله الرحمن الرحیم هر چند موضوع فلسفه و الهیات"موجود بما هو موجود"است،تمام نظر و توجه او به جواهر موجود است و به مفهوم وجود به عنوان مفهومی مستقل و متمایز از ذات و جوهر توجهی نداشته است.
این تقسیم ریشه در تمایز بین وجود و ماهیت دارد و دلیلی برنیازمندی اشیا به فاعل ایجادی میباشد و یکی از نقاط اختلاف فلسفهء اسلامی و مسیحی از یونانی است چرا که در فلسفهء یونانی نیازی به فاعل ایجاد کننده نیست و همانطور که اشاره شد خدای افلاطون یا خیر محض است و یا صانع(ناظم)؛خدای ارسطو فکر فکر یا محرک نخستین است؛اما خدای توماس و ابن سینا هستیبخش همهء موجودات میباشد."