چکیده:
رفتارگرایی فلسفی یکی از شاخه های فیزیکالیسم است. فیزیکالیسم نظریه ای است که نفس و حالات نفسانی را یا غیرواقعی می داند (فیزیکالیسم حذف گرا) و یا برای آنها واقعیتی جز امور مادی قائل نیست (فیزیکالیسم فروکاهش گرا). رفتارگرایی فلسفی نوعی فیزیکالیسم فروکاهش گرا ست که بر مبنای آن نفس و حالات نفسانی با رفتار بیرونی انسان همسان پنداشته می شوند. این نظریه مبتنی بر سه دیدگاه است: رفتارگرایی روانشناختی، نظریه تحقیق پذیری معنا و نظریه زبان خصوصی ویتگنشتاین. در این مقاله می کوشیم، ضمن معرفی رفتارگرایی فلسفی و مبانی آن، ناکافی بودن این مبانی را در اثبات رفتارگرایی، و از این رو، مخدوش بودن این نظریه را نشان دهیم.
خلاصه ماشینی:
"از دیدگاه دنـت، دادههای حسی وجود ندارند و ادراک حسی انسان از جهان خارج ادراکی مستقیم و بیواسطه است<FootNote No="79" Text=" معرفت شناسان در باب ادراک حسی به دو گروه تقسیم می شوند: واقع گرایان غیر مستقیم (indirect realists) که ادراک حسی را غیر مستقیم، با واسطه و از طریق صور ذهنی (داده های حسی) می دانند و واقع گرایان مستقیم (direct realists) که ضمن نفی هر نوع واسطه میان ذهن و عین، ادراک حسی را مستقیم و بی واسطه می دانند.
مثال موریتس شلیک<FootNote No="111" Text=" Moritz Schlick ، (1882-1936)، فیلسوف و فیزیکدان آلمانی و بنیانگذار حلقه وین"/> برای یک گزاره بی معنا چنین است: ;هر چیزی در این عالم در حال انقباض یکنواخت است;، از آنجا که هیچ مشاهده ممکنی را نمیتوان یافت که صدق یا کذب این گزاره را نشان دهد (از هیچ وسیله اندازه گیری هم برای ارزیابی این گزاره نمیتوان استفاده کرد چرا که خود این وسیله هم طبق فرض در حال انقباض یکنواخت است)، از این رو، از منظر پوزیتویست ها این گزاره بی معناست.
(همان،1385: 187) مقایسه دو استدلال ویتگنشتاین با یکدیگر ویتگنشتاین در استدلال سوسکها زبان خصوصی را به این معنا محال میداند که کسی نمیتواند از حالات نفسانی و تجارب شخصی خود با دیگران سخن بگوید (تفهیم و تفاهم از طریق زبان خصوصی با دیگران منطقا ناممکن است).
&quot; (ویتگنشتاین،1385: 168-169) او این بحث را در بند 256 چنین ادامه میدهد: ;و اما درباره زبانی که تجربههای درونی مرا وصف میکند و فقط خود من میتوانم بفهمم چه باید گفت؟ واژهها را چگونه برای آن که مابهازای احساسهایم باشند به کار میگیرم؟ آیا همان طور که معمولا عمل میکنم؟ آیا واژههایم برای احساسها با بیانهای طبیعی احساس من پیوند دارند؟ در آن حالت زبان من یک زبان خصوصی نیست."