خلاصه ماشینی:
"بنابراین کارشناسان جنگ روانی قبل از انتخاب روشهای مناسب مطالعهای فراگیر در مورد آداب و رسوم،عقاید،عادات، سلیقهها،شرایط ذهنی و فکری حاکم بر مخاطبان و واکنشهای احتمالی آنان انجام میدهند و بر همگان روش است که حضرت علی شناخت همهجانبهای از مردم خویش و حتی نسلهای گذشته داشتند.
دندان به هم بفشار،کاسهء سرت را به خدا عاریه بده،پای خود را چون میخ در زمین بکوب،چشم بینداز ت انتهای لشکر را ببینی»4 حضرت در جنگ صفین نیز اینگونه یاران خود را تشجیع نمودند:«ای مسلمانها، ترس از خدا را شعار خود بنمایید و وقار و آرامی را روش خویش قرار دهید،و دندانهایتان را به هم بفشارید:زیرا اینگونه رفتار،شمشیرها را از سرها دورکنندهتر است و زره را کامل بپوشید و شمشیرها در غلاف بیش از بیرون کشیدن بجنبانید[تا صدای شمشیر بیرون آمد به گوش دشمن برسد]به گوشهء چشم و خشمناک بنگرید و به جانب چپ و راست نیز بزنید...
حضرت علی(ع)در خطبهء بیست و نهم نهج البلاغه با نکوهش از پراکندگی دلهای مردم و تفاوت داشتن گفتار و کردار آنان با جملات استفهامی که باعث انگیزش تفکر میگردد،خطبه را به پایان میرسانند:«وقتی از خانهء خود دفاع نکنید،بس از کدام خانه دفاع خواهید کرد؟بعد از من با کدام پیشوا به پیکار روی خواهید آورد؟» در خطبهء 43 نیز،برانگیختن تفکر وجود دارد:«آیا به پیرامون دیار خود نمینگرید که بر اثر چیرگی دشمن رو به ویرانی دارد؟آیا نمیبینید که سرزمینهای شما به دست خصم گشوده شده و شهرهای شما به تصرف دشمن درآمده و دشمن در شهرهای شما مشغول جنگ است؟پس به پیکار دشمن رو آورید و سنگین و کند به سوی دشمن نخرامید و به زمین نچسبید که به خواری بر جای خواهید ماند و به زمینگیر شدن خود اقرار خواهید کرد و با مذلت باز خواهید گشت و فرومایگی نصیبتان خواهد شد."